Facebook: Rusové nakupovali reklamy, aby ovlivnili politiku v USA

Reklamní prostor za zhruba sto tisíc dolarů (2,5 milionu korun) koupili na sociální síti Facebook v uplynulých dvou letech ruské skupiny či jednotlivci ve snaze ovlivnit americkou vnitřní politiku. V příspěvku na blogu o tom ve středu informoval šéf bezpečnosti společnosti provozující sociální síť Alex Stamos.

Odborníkům Facebooku se podařilo identifikovat 470 „neautentických“ účtů a stránek, které stály mezi červnem 2015 a letošním květnem za třemi tisíci reklam. Valná většina reklam nijak nezmiňovala americké prezidentské volby či konkrétní kandidáty, uvedl Facebook.

Sdělení se týkala většinou kontroverzních témat, která rozdělují společnost, jako jsou například migrace, rasové napětí, práva homosexuálů či držení zbraní. Zhruba čtvrtina reklamních sdělení byla zveřejněna v určitých vybraných regionech. Řada z falešných účtů, které Facebook mezitím smazal, byla nějakým způsobem propojená.

Za dalších asi 50 tisíc dolarů (1,2 milionu korun) nakoupil kdosi zřejmě napojený na Rusko 2200 reklam „potenciálně souvisejících s politikou“, uvedl Stamos na blogu. O svých zjištěních podle něj společnost informovala americké úřady. Sociální síť už v dubnu informovala, že byla zneužita k politickému ovlivňování, nyní se podle ní nashromáždily důkazy, že za nákupem reklam stojí skupiny či jednotlivci z Ruska.

Moskva zásahy odmítá

Objasňování ruské role v amerických prezidentských volbách, z nichž loni v listopadu vzešel jako vítěz Donald Trump, se v současnosti věnuje zvláštní vyšetřovatel Robert Mueller a rovněž čtyři výbory Kongresu USA. Moskva jakékoli zásahy do volebního procesu odmítá.

Kritici společnosti Facebook vyčítali, že během předvolební kampaně učinila málo, aby zabránila šíření falešných a manipulativních zpráv. Zakladatel firmy Mark Zuckerberg odmítl, že by falešné zprávy na Facebooku měly na výsledek prezidentských voleb nějaký vliv. Firma nicméně od té doby zesílila boj proti falešným zprávám a proti propagandě šířené prostřednictvím falešných účtů.

Během prezidentské kampaně v loňském roce se za politickou reklamu na internetu utratila celkem asi miliarda dolarů (25 miliard korun), tedy asi desettisíckrát více, než kolik se Facebooku podařilo identifikovat v rámci pátrání po nekalých účtech řízených z Ruska, poznamenala agentura Reuters.

obrázek
Zdroj: ČT24