Noví policisté jsou hlavně lidé zvenčí, kteří v policii dřív nesloužili. Je jim kolem 25 let, skoro třetinu z nich tvoří ženy a v rámci boje proti korupci mají podstatně vyšší platy než jejich dřívější kolegové.
Nábor a výcvik strážců zákona trval tři měsíce. Mnozí se s nimi chtějí vyfotit, jiní se na ně chtějí aspoň podívat. Nová kyjevská dopravní policie poutá už měsíc velkou pozornost. Nikomu z jejích 2000 členů to příliš nevadí. "To je taky naše práce. Jsme tady pro lidi," říká policistka Taťána Matyšová.
Po Kyjevu se má nová policie během několika měsíců rozšířit i do Oděsy, Charkova a Lvova a další ukrajinská města budou následovat. Podle ministerstva vnitra by mělo být do konce roku k dispozici až 7000 nových policistů. Zatím nemají moc pravomocí a zákroky řeší spíš domluvou. I přesto mají velkou důvěru lidí. Experti jsou ale opatrnější. Tvrdí, že je to jen opatrný začátek velké policejní reformy a týká se zatím jen patnácti až dvaceti procent všech policistů. Ministerstvo vnitra ujišťuje, že budou následovat další – například operativní část a vyšetřovatelé.

Nová dopravní policie je mezi Kyjevany populární
Velký kredit nové dopravní policie má tedy v rukou ukrajinská vláda. Buď to předznamená podstatnější reformy, nebo půjde jen o kosmetickou změnu, jejíž kouzlo brzy vyprchá. A jaký je hlavní rozdíl mezi novými a starými policisty? "Mají o 50-60 kilogramů míň," řekl zpravodaji ČT s úsměvem jeden Kyjevan.