Pátrání po obětech letu AirAsia končí

Jakarta – Indonéská armáda zastavila pátrání po obětech a troskách nehody letadla společnosti AirAsia, které se zřítilo 28. prosince se 162 lidmi na palubě. Pátrání po celou dobu komplikovalo nepříznivé počasí a špatná viditelnost pod vodou. Záchranářům se podařilo z moře vytáhnout 70 těl. Informovala o tom dnes agentura Reuters s odvoláním na představitele indonéského námořnictva.

„Operace trvala 30 dní a nyní byl společný tým odvolán,“ sdělil velitel pátracích akcí kontradmirál Widodo. „Omlouváme se rodinám obětí. Maximálně jsme se snažili, abychom pohřešované našli,“ dodal. Během víkendu se potápěči pokusili vyzvednout ze dna Jávského moře trup havarovaného letounu, ale ani jeden z pokusů se nezdařil. Podle expertů by právě v trupu mohla být uvězněna těla mnoha pasažérů.

Armádní mluvčí Faud Basya nicméně dnes uvedl, že trup letounu se při snahách o vytažení z třicetimetrové hloubky značně poškodil a nyní není velká naděje na objevení dalších těl. „(Trup letadla) byl dlouhou dobu namočený ve vodě, a když jsme ho zvedli, rozlámal se. Nemůžeme tedy už najít další těla,“ řekl Basya. Šéf indonéského pátracího a záchranného úřadu Fransiskus Bambang Soelistyo prohlásil, že jeho úřad se bude snažit o nalezení dalších obětí, ale operace bude probíhat v podstatně menším měřítku. „Budeme se snažit vyplnit naděje příbuzných obětí, ale operace nebudou mít velký rozsah,“ citovala Soelistya agentura AFP.

Letadlo se ztratilo z radarů během letu z druhého největšího indonéského města Surabaya do Singapuru. Než byl se strojem přerušen kontakt, pilot oznamoval řídicí věži, že se blíží k nebezpečným mrakům. Indonéští potápěči vylovili ze dna moře obě černé skříňky airbusu se záznamem hovorů z pilotní kabiny a se záznamem letových údajů. Vyšetřovatelé na základě nahrávky z kokpitu vyloučili, že by za pád stroje mohli teroristé. Nyní se prý soustřeďují na možnou lidskou chybu či technické problémy letadla.

Při letu QZ 8501 ze Surabaje do Singapuru se loni 28. prosince ztratil Airbus A320 imatrikulace PK-AXC se 162 lidmi na palubě. Kontrola letového provozu s ním ztratila kontakt v neděli v 6:18 místního času, tedy 43 minut po startu. Dispečer naposledy hovořil s pilotem o šest minut dříve, kdy byl letoun na letové hladině 320 (zhruba ve výšce 9,8 kilometru, letová hladina ale není při přepočtu na metry neměnná) a žádal o povolení vystoupit na letovou hladinu 380 (zhruba 11,6 kilometru) kvůli nebezpečným mrakům. Kvůli hustému provozu ale povolení zprvu nedostal, poté se již letové kontrole nepodařilo stroj kontaktovat.

Vydáno pod