Německé základní školství trpí feminizací a chce proti ní bojovat

Berlín - Přilákat do školství více mužů, a vrátit tak žákům mužský vzor. To je jedním z cílů německé vlády, která bije na poplach kvůli feminizaci základního školství, jež je údajně jednou z příčin špatných studijních výsledků chlapců. Ti například podle nedávného průzkumu vykazují ve čtení oproti dívkám v průměru až roční opoždění.

V německých jeslích a mateřských školách ženy tradičně převažovaly, feminizace základního školství je ale u našich západních sousedů poměrně nedávného data. Ještě před 30 lety nebyly učitelky v převaze, ve školním roce 2006/2007 ale už tvořily v tomto povolání 87 procent zaměstnanců.

Počínaje matkou přes vychovatelky z mateřské školky po učitelky mají německé děti až do věku deseti let většinou co dělat se ženami. Podle konzervativní ministryně pro záležitosti rodin, seniorů, žen a mládeže Ursuly von der Leyenové se tím vysvětlují školní neúspěchy chlapců do 15 let. „Chlapcům v těchto letech, která jsou pro jejich rozvoj zásadní, dnes často chybí mužské vzory,“ uvedla ministryně pro prosincové číslo časopisu Cicero. Nedostatek učitelů ve škole vede podle ní k otázce autority pro ty mladé lidi, kteří vzešli z imigrantských kruhů. „Jestliže u nich doma nejsou matka a sestry brány vážně, mají brzy problém s autoritou učitelky,“ zdůrazňuje.

Expertka na rozdíly mezi pohlavími na Výzkumném ústavu pro mládež v Mnichově Waltraud Cornelissenová tuto tezi poněkud zpochybňuje. Problém s uznáním autority, když ji představuje žena, se podle ní nevyskytuje pouze mezi imigranty. „V Německu jsou kruhy, v nichž jsou tyto tradiční mužské vize velmi zakořeněny, a dokonce se někde projevují s novou silou,“ připomíná. Podle jiných expertů ale několik studií, které byly dosud realizovány ve Velké Británii, Rakousku nebo Austrálii, neodhalilo vztahy mezi výkonem na základní škole a pohlavím vyučujícího.

V jedné otázce se však shodují všichni - konzervativní politici i sociologové: Je třeba měnit pohled na jednotlivá povolání už od dětství. „Podle silně zakořeněné kulturní normy v Německu jsou schopny pečovat o děti jen ženy,“ konstatuje Cornelissenová. Podle von der Leyenové se mužská role již nesmí omezovat jen na hmotnou podporu rodiny, ale muž musí být uznáván jako vychovatel. Jde o vývoj, který musí znamenat přehodnocení těchto povolání, zejména na úrovni mezd, prohlašuje ministryně.