Ve vraku Concordie našli další dvě mrtvé

Řím – Kapitán Concordie Francesco Schettino při výslechu vyšetřovatelům sdělil, že plout blízko ostrova Giglio mu nařídila společnost Costa Crociere, které plavidlo patří. Považovala to podle něj za dobrý způsob, jak propagovat výletní plavby. Napsal to deník La Repubblica s odvoláním na informace uniklé z vyšetřování. Ředitel společnosti ještě nedávno tvrdil, že Costa Crociere o riskantní plavbě neměla zdání. Ve vraku lodi se dnes našla další dvě těla žen, počet obětí katastrofy z 13. ledna se tak zvýšil na nejméně 15 mrtvých. Dalších 18 lidí se stále pohřešuje.

Na internetu se navíc objevila další audionahrávka, která usvědčuje kapitána z toho, že opustil loď ještě před začátkem evakuace. V médiích se objevila nová svědectví důstojníků, kteří tvrdí, že při plavbě byli u kapitána přítomni lidé, kteří ho rozptylovali. Navíc na ostrov stihl převézt počítač, který posléze záhadně zmizel a s ním i případné důkazy. Havárie Concordie způsobí německé zajišťovně Hannover Re ztrátu ve výši desítek milionů eur.

Kapitán ztroskotané lodi Costa Concordia údajně vyšetřovatelům oznámil, že „pozdrav na Giglio 13. ledna byl naplánován a byl vyžádán společností Costa ještě před odjezdem“. Schettino dále dodal, že podobný pozdrav měl provést i o týden dříve, ale kvůli špatnému počasí od něj ustoupil. „Costa si byla vědoma opakující se praxe s pozdravy kolem celého světa,“ nechal se Schettino slyšet s tím, že společnost v tom viděla dobrý způsob, jak propagovat své výletní plavby. Společnost vlastnící plavidlo na poslední tvrzení kapitána reagovala slovy, že „Costa Crociere nebude komentovat žádný aspekt pokračujících právních řízení“. 

Ředitel Costy tvrdí, že Schettino riskoval bez vědomí společnosti

Ředitel společnosti Costa Crociere Pier Luigi Foschi ještě minulý týden tvrdil, že Schettino se s lodí přiblížil ostrovu bez vědomí firmy. „Nemohu vyloučit, že lodě pluly blíže břehům na základě iniciativy některých kapitánů a bez našeho vědomí. Ale nikdy jsem si nebyl vědom, že by se to dělo nebezpečným způsobem.“ Podle něj společnost připlutí k ostrovu Giglio 13. ledna neschválila a ani o něm nevěděla.

Telefonát Vědunky Lunardi (zdroj: ČT24)

Podle italského listu Corriere Della Sera Foschi také prohlásil, že Schettino měl patrně charakterové vady, o kterých se oficiálně nehovořilo, například byl rád středem pozornosti. Zástupci obětí na to už reagovali podivením se nad tím, proč tedy firma takového člověka vůbec zaměstnávala.

Pochybnosti nad tvrzením firmy ohledně opakovaného plutí blízko k břehu ostrova se objevily už minulý týden, kdy společnost zabývající se námořní dopravou Lloyd's List Intelligence zveřejnila data, ze kterých vyplývá, že loď se už nejméně jednou v nebezpečné blízkosti útesů u ostrova Giglio plavila. To potvrdil také Schettino, který zajel blízko k ostrovům Giglio i Capri už několikrát, údajně po vzoru dalšího kapitána společnosti Costa.

Dnes mezitím pokračují záchranné práce na místě nehody. Potápěči pátrají v místech, kde byli nezvěstní podle očitých svědků viděni naposledy, ať už u seřadišť k evakuaci nebo u kabin. Loď není stabilní, ale pohybuje se hlavně v noci, při přílivu a odlivu. Pyrotechnici dopoledne otevřeli velký otvor, který umožní prohledat restauraci na čtvrté palubě a také pátou palubu.

Pátrání po nezvěstných brzy skončí
   
Koordinátor záchranných prací Franco Gabrielli dnes povolil zahájení odčerpávání 2 380 tun paliva z lodních nádrží poté, co od odborníků dostal potvrzení, že přitom mohou pokračovat záchranné práce. Podle odborníků tak nejsou bezpečnostní rizika v podobě například hrozícího požáru.

Gabrielli měl také odpoledne jednat s italskou generální prokuraturou ohledně pravděpodobného ukončení dalších pátrání po nezvěstných kvůli tomu, že už se nepředpokládá, že by někdo z nich mohl být ještě naživu. Po přečerpání nespáleného paliva, které hrozí vylitím do okolního moře, má být vrak lodi, zakleslý ve dvou skalních výběžcích, vyproštěn jeřáby a remorkéry. Otázkou zůstává, zda bude vyprošťována celá loď, nebo zda bude nejdřív rozřezána.

Černí pasažéři na lodi nebyli

Víkendová zpráva, že na ztroskotané lodi byla jedna neregistrovaná Maďarka, se dnes ukázala jednoznačně jako nepodložená. Zpráva vyvolala spekulace o možných černých pasažérech na lodi a domněnky, že tedy mohlo uvíznout ve vraku plavidla více lidí, než se dosud předpokládalo. Gabrielli v neděli řekl, že jedna maďarská rodina tvrdila, že jejich dcera prý byla na lodi, kde sdílela kajutu s jedním členem posádky, a nebyla na seznamech lidí na palubě. Osoba volající jménem rodiny ale dala falešné jméno někoho, kdo zemřel před třemi lety, uvedli autoři prohlášení, které dnes předalo maďarské velvyslanectví v Římě italským úřadům.

Italská luxusní výletní loď Costa Concordia s 4 229 cestujícími podnikala v pátek 13. ledna odpoledne cestu po Středomoří, když najela na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. Při nárazu se v boku lodi vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou díky malé hloubce.

Německá železnice nepustila trosečníky z Concordie bez jízdenky do vlaku

Německé dráhy znepříjemnily život dvěma německým trosečníkům z Concordie. Společnost Deutsche Bahn (DB) totiž nepustila do rychlovlaku ICE dvojici důchodců, kteří se ze strastiplného výletu chtěli vrátit domů: kvůli neštěstí totiž neměli na jízdenku. Společnost Deutsche Bahn se za to páru omluvila. Její mluvčí odpovědnost za nepříjemný návrat dvojice svalil na dotyčnou cestovní kancelář. „Obecně platí, že turistický operátor musí zajistit, aby se jeho klienti v takovém případě dostali domů,“ vysvětlil.