Tabákové společnosti mají v reklamách přiznat: Lhaly jsme

Washington - Americké tabákové firmy musí veřejně přiznat, že po celá desetiletí lhaly Američanům o rizicích spojených s kouřením. Rozhodl o tom federální soud. Podle něj by měly společnosti na krabičkách například zveřejnit, že cigarety denně zabijí 1 200 lidí a kvůli pasivnímu kouření umírají tři tisíce Američanů ročně. Tabákové firmy se proti rozhodnutí můžou odvolat.

Soudkyně Gladys Kesslerová vyhlásila válku tabákovým společnostem. Podle ní totiž tyto společnosti desítky let klamaly americkou veřejnost o nebezpečí cigaret. Teď jim proto nařídila, aby ze své vlastní kapsy zaplatily reklamu, ve které se musejí přiznat k tomu, že lhaly. Reklamní kampaň by měla proběhnout ve všech možných médiích a měla by trvat dva roky. 

Kesslerová v odůvodnění rozsudku uvedla, že reklamní kampaň bude vhodnou protiváhou „podvodů“, jichž se tabákové firmy dopouštěly nejméně od roku 1964. Podle nařízení soudu budou muset například společnosti v reklamách zmínit, že denně v Americe kouření zabije 1 200 lidí a že léta zamlčovaly nebezpečí, které s kouřením souvisí.

Protikuřácká kampaň:

„Federální soud rozhodl, že obžalované tabákové společnosti záměrně klamaly americkou veřejnost tím, že prodávaly a propagovaly lehké cigarety a cigarety s nižším obsahem dehtu jako méně nebezpečné, než jsou běžné druhy cigaret.“

Kolik budou takové reklamy stát a ve kterých médiích přesně by se měly objevit, se bude u soudu teprve řešit. Očekává se další tvrdá právnická bitva. Největší tabákové společnosti totiž utratily ve Spojených státech jen v roce 2010 za reklamu přes 8 miliard dolarů. 

Verdikt pochopitelně společnosti prodávající cigarety nevítají. Obávají se, že rozsudek ohrožuje jejich právo na svobodu slova. „Hodnotíme nyní rozhodnutí soudu a zvažujeme další kroky,“ uvedl mluvčí společnosti Reynolds American. Stejně teď postupuje i Philip Morris.

Vydáno pod