Jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS by měl v případě pochybení strojvedoucího – překročení rychlosti nebo projetí návěsti – vlak sám bezpečně zastavit. ETCS je v prvé řadě určeno pro zabezpečí nejvýznamnějších železničních tahů, jako jsou právě vysokorychlostní železnice, zavádění systému je však pomalé – například v Česku by měl pokrýt v prvé řadě čtyři tranzitní železniční koridory, teprve loni ale Správa železniční dopravní cesty přidělila zakázku na zavedení systému na prvním koridoru, hotova má být za dva roky.

Události, komentáře k železničnímu neštěstí ve Španělsku
Události, komentáře k železničnímu neštěstí ve Španělsku
UK 25.7.
Události k železniční tragédii ve Španělsku
Španělsko se vzpamatovává z železniční tragédie
Rozhovor s Vladimírem Voskou
Ministr Zdeněk Žák ke španělské tragédii
Podobné je to ve Španělsku, kde přes velké plány má zabezpečení ETCS trať Madrid – Barcelona a některé nově stavěné trati. Přibývá sice i na dalších tratích, v prvé řadě ale tam, kde má železniční správa ctižádost jezdit 300kilometrovou rychlostí. Trať do Santiaga de Compostela je sice stará pouhé dva roky, místo, kde se nehoda stala, však už je na staré trati a je zabezpečeno pouze národním zabezpečovacím systémem. Ten nestačil. I zde lze odkázat na paralelu s českým vývojem: podobně nepostačil před třemi lety český národní systém a nezastavil vlak, jehož strojvedoucí v Ústí nad Labem přehlédl návěstidlo; nezpomalil, jeho vlak tak vysokou rychlostí vjel na výměnu, kde vykolejil.
Za příčinu španělské nehody byla předběžně označena příliš velká rychlost vlaku. Rychlovlak Alvia jezdí rychlostí až 250 kilometrů v hodině, u Santiaga de Compostela ale musí zpomalit. Osudný oblouk zhruba tři kilometry od nádraží je jedním z nejostřejších na trati a rychlost je zde omezena na 80 kilometrů v hodině. Podle různých zdrojů sem ale vlak vjel rychlostí více než dvojnásobnou.
Český ministr dopravy Zdeněk Žák a bývalý generální inspektor Drážní inspekce v rozhovoru pro ČT24 vyslovil domněnku, že železniční neštěstí podobných rozměrů mívá málokdy jedinou příčinu, ale většinou jde o zřetězení několika faktorů. Prosté selhání jedince podle něj takovou nehodu způsobit nemůže, a půjde tedy zřejmě o kombinaci s mezerou v zabezpečení. V místě nehody totiž končí moderní vysokorychlostní úsek a zřejmě zde už nefungoval automatický systém, který dokáže zastavit rychle jedoucí soupravu.
Policisté začali vyšetřovat jednoho ze dvou strojvedoucích, kteří rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe řídili. Nejvyšší soud Galicie oznámil, že jde o strojvedoucího, který leží v nemocnici a je tam ve vazbě. Formálně ještě ale obviněn nebyl. Více o příčinách neštěstí napoví prozkoumání dat z černých skříněk.