Solar Impulse 2 se poprvé zkusil proletět

Payerne (Švýcarsko) - Nový letoun na solární pohon, s nímž švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg chtějí příští rok obletět svět, dnes uskutečnil první zkušební let. Solar Impulse 2 s německým zkušebním pilotem Markusem Scherdelem absolvoval ve středním Švýcarsku let dlouhý dvě hodiny a 17 minut, který podle představitelů projektu potvrdil očekávané chování letadla.

„Tento zahajovací let je důležitou etapou, která nás přibližuje k cestě kolem světa. Solar Impulse 2 zahrnuje hodně nových technologií, díky nimž je účinnější, spolehlivější a především lépe uzpůsobený k dlouhým letům,“ řekl Borschberg. Stroj letěl ve výšce až 1 670 metrů průměrnou rychlostí 55,6 kilometru v hodině, termíny dalších zkušebních letů zatím nejsou stanoveny.

Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí rovněž jednomístného letounu Solar Impulse, s nímž oba piloti už provedli řadu úspěšných cest, včetně nepřerušovaného nočního letu. Loni s ním po etapách přeletěli napříč Spojenými státy. O rok dříve letoun zvládl stejným způsobem i cestu z Maroka do Švýcarska a zpět. Tehdy šlo o první mezikontinentální let letadla na sluneční pohon.

Solar Impulse 2 absolvoval první let (zdroj: ČT24)

Solar Impulse 2 má zejména dokonalejší lithiové baterie, které uchovávají energii získanou ze Slunce pomocí 7 248 fotovoltaických článků o celkové hmotnosti 633 kilogramů. Ty umožňují stroji podle švýcarských pilotů teoreticky neomezenou samostatnost. Jen v noci je nutné letět rychlostí maximálně 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly.

Fotovoltaické články pokrývají masivní křídla s rozpětím 72 metrů, což je o osm metrů více, než měl předchozí model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747, Solar Impulse 2 má hmotnost pouhých dvě a půl tuny - zhruba jako větší auto. Zmíněné obří letadlo Boeing 747 je stopadesátkrát těžší.

Chystaná vzdušná pouť kolem světa je naplánována do 20 letových dnů, rozvržených do několika měsíců. Odstartovat se má v březnu 2015 z oblasti Perského zálivu, aby se využilo příznivých klimatických podmínek k cestě na východ přes Arabské moře, Indii, Barmu, Čínu, Tichý oceán, USA, Atlantický oceán, jižní Evropu a severní Afriku až do místa startu.

Borschberg před novináři při dubnovém představení stroje také zdůraznil, že nový letoun je vyroben z lehčích materiálů než předchozí verze a má i výkonnější elektromotory. Poukázal také na pohodlnější sezení, které je velmi důležité. I když totiž bude připravovaná cesta kolem světa rozdělena na etapy, pomalá letová rychlost znamená, že letoun bude muset při dlouhých přeletech přes oceány setrvat ve vzduchu nepřetržitě i několik dní.

Kvůli většímu pohodlí byl také zvětšen kokpit na 3,8 metru krychlového a doplněn toaletou. Pilot si v něm může dokonce dopřát krátký spánek. K novému vybavení patří „virtuální kopilot“, který dokáže dřímajícího muže probudit vibrováním na zápěstí a také upozornit pozemní letové středisko na možné problémy.

Vydáno pod