Skupina nadšenců v České Lípě renovuje parní lokomotivu Albatros z roku 1955, která jezdila po dráze do první poloviny 70. let minulého století. Opravy historické mašiny, kterou řadí odborníci mezi klenoty na železnici, potrvají několik let. Po dokončení se stane muzejním exponátem, zatím však není jasné, kde ji návštěvníci uvidí.
V České Lípě opravují historickou lokomotivu Albatros. Po dokončení se přesune do muzea
„Je to to nejlepší, co vzniklo v československé lokomotivní škole. Není nic lepšího. Tyto lokomotivy vznikly v roce 1955 až 1957 a byly určené pro vozbu těžkých rychlíků. Vzniklo dohromady patnáct těchto lokomotiv,“ popisuje strojmistr Českých drah David Morc.
Lokomotiva po odstavení z provozu sloužila k vytápění v dolech. To se ale na stavu parního kotle výrazně podepsalo. Při jeho rekonstrukci z něj vypadly nečistoty i vodní kámen o tloušťce až dva milimetry. Opravou projde i zásobník na vodu a uhlí – takzvaný tendr. Originálních náhradních dílů je sice nedostatek, nadšenci ale využívají materiální základnu, kterou spolek vlastní.
K vidění v muzeu
Projekt renovace zastřešuje Centrum historických vozidel Českých drah. Práce by měly probíhat několik let, poté se historická lokomotiva stane exponátem, v muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka ji však zájemci neuvidí.
„Lokomotiva je velká a v Lužné nemám tak velkou točnu, abych ji mohl dát do depa. Myslím si, že deponie by mohla být trvale v České Lípě,“ uvedl ředitel Centra historických vozidel Českých drah Marek Plochý.