Obyvatelé Velkých Albrechtic nesouhlasí s bouráním starého mostu. Chrání obec před kamiony

Správa železnic chce zbourat historický kamenný železniční most ve Velkých Albrechticích na Novojičínsku, nahradit by ho měla železobetonová konstrukce. Místní obyvatelé ale nesouhlasí, bojí se, že nové přemostění na rozdíl od toho stávajícího umožní, aby pak pod mostem a obcí projížděla těžká nákladní auta.

Historický kamenný železniční most stojí na okraji Velkých Albrechtic, vede po něm železniční trať mezi Studénkou a Bílovcem a pod ním je silnice do Studénky. „Pro obec má tento viadukt velký význam, my ho vnímáme jako historickou stavbu. Podle nás pochází z roku 1890, z doby, kdy vnikla lokální trať,“ řekl starosta Velkých Albrechtic Miroslav Chudják (nez.).

Správa železnic ale plánuje nové přemostění trati. Změna by se týkala také silničního provozu. Kromě aut by pod mostem mohla projíždět také nákladní auta, toho se bojí místní. „Bylo by to samozřejmě zvýšení prašnosti, hlučnosti a tak dále,“ řekl starosta obce.

Historickou památkou most není

Před rokem podal Spolek obce Velké Albrechtice žádost na ministerstvo kultury, aby byl most prohlášen za historickou památku. Tím by bourání mostu zastavili. „Je dobré si uvědomit, že se stavěl za Rakouska-Uherska,“ řekl Martin Jermář ze Spolku obce Albrechtice.

Žádost spolku byla ale zamítnuta. „Komise prohlášení mostu památkou nedoporučila s tím, že památkové hodnoty mostu nejsou prokazatelné,“ sdělila mluvčí ministerstva kultury Ivana Awadová.

„My jsme přesvědčeni, že by bylo vhodnější investovat peníze do citlivé rekonstrukce mostní konstrukce a zachovat tuto historickou památku než investovat šestnáct milionů korun do železobetonové konstrukce,“ vysvětlil Martin Jermář.

Podle Správy železnic je ale most za svou technickou i morální životností. „Nosná konstrukce je značně poškozená z častých kolizí ze silniční dopravy a značnou degradací pojiva i kamenné konstrukce,“ poznamenala mluvčí Správy železnic Nora Friebová. Demolice je naplánovaná na příští rok, aktuálně probíhá územní řízení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 12 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 13 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...