Jedna z českých železničních katedrál přestane chátrat. Začala rekonstrukce českobudějovické nádražní budovy

Začala rekonstrukce odbavovací budovy českobudějovického nádraží – jedné z nejvýraznějších a největších nádražních budov v Česku. Potrvá dva až dva a půl roku a Správa železnic za ni zaplatí 689 milionů korun. Zvnějšku by měla budova vypadat jako v roce 1908, kdy byla otevřena, uvnitř by ale měla nabídnout prostředí odpovídající 21. století.

Zatímco většina krajských měst má svoji nádražní budovu opravenou nebo se alespoň opravovat začala, v Českých Budějovicích je stavba, která je pro mnoho lidí tím prvním, co ve městě uvidí, značně zchátralá a působí dojmem, jako by ji nikdo nikdy komplexně neopravoval.

Po rekonstrukci, která v pátek oficiálně začala, bude mít stavba opravený vnější plášť včetně veškeré výzdoby, zásadní proměna čeká i interiér.

Vznikne též nový vchod do severní věže navazující na Lannovu třídu a pasáž, která jej propojí s hlavní odbavovací halou. Tím se podle Správy železnic odlehčí nápor cestujících mířících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice, a zvýší se tím jejich bezpečnost.

Vizualizace nádraží po rekonstrukci
Zdroj: Správa železnic

Když se začala rekonstrukce připravovat, hovořilo se o ceně kolem 200 milionů korun, nakonec půjde bezmála o 690 milionů. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je to změnou zadání.

„Byl zde smělý záměr, že do dvou let se udělá design budovy a zasanuje se to, co je v nejhorším stavu. Já se však rozhodl, že pokud už to budeme dělat, tak se vším všudy, veškeré sítě, vnitřní prostory. Projekt se přepracoval, a proto obnos trochu narostl,“ řekl Svoboda.

Práce by měly skončit v roce 2022 – nejpozději před koncem roku, ředitel Správy železnic však řekl, že by mohlo být vše hotovo již do konce letních prázdnin.

Českobudějovické nádraží ve 30. letech
Zdroj: Archiv Jiřího Kafky

Masarykovo nocležiště i terč pro bomby

V Českých Budějovicích bylo sice vůbec nejstarší nádraží v českých zemích, které sloužilo koněspřežné železnici do Lince, ale na současném místě a v současné podobě funguje až od roku 1908. Budova je převážně novorenesanční, některé prvky ale odkazují k secesi.

Možná nejpamátnější událost zažilo již deset let po svém otevření, když se v Českých Budějovicích při návratu do vlasti zastavil Tomáš Garrigue Masaryk. „Původně měl nocovat ve městě, ale situace se seběhla tak, že nakonec nocoval ve svém voze na čtvrtém nástupišti,“ popsal spoluautor knihy Železnice Českobudějovicka od počátku po současnost Jiří Kafka.

Českobudějovické nádraží v roce 1945
Zdroj: Archiv Jiřího Kafky

Poslední větší opravy se potom nádraží dočkalo krátce po druhé světové válce. Bylo to nutné, protože zjara 1945 bylo při náletu na České Budějovice těžce poškozeno jeho jižní křídlo.

„Od té doby probíhaly drobné rekonstrukce. Na konci minulého století se opravila fasáda, opravila se prosvětlovací věž vstupní haly, udělaly se různé drobné opravy uvnitř, ale zásadní rekonstrukce takového rozsahu, jako teď provádí Správa železnic, tady nebyla,“ doplnil Jiří Kafka.

Budova je přitom na českobudějovickém nádraží to poslední, co ještě na opravu čekalo. V minulých letech prošlo rozsáhlou rekonstrukcí kolejiště, nová jsou i nástupiště. Jedno při rekonstrukci dokonce přibylo.

Českobudějovické nádraží v 60. letech
Zdroj: Archiv Jiřího Kafky

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 18 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...