V noci svítí a má akustiku jako koncertní sál. Brno otevřelo novou halu pro údržbu tramvají

2 minuty
Nová hala pro tramvaje
Zdroj: ČT24

Brněnský dopravní podnik začal využívat novou halu denního ošetření a očisty tramvají v pisárecké vozovně. Díky tomu, že jsou v ní dvě koleje, se dvojnásobně zrychlí pohyb vozidel při večerním příjezdu do vozovny. Zároveň jsou zde nejmodernější technologie a součástí bude i diagnostika technického stavu tramvají.

Denní údržba tramvají se podle lidí z dopravního podniku technologicky konečně posunula z minulého století do současnosti. „Vozovna Pisárky je nejstarší vozovna, byla uvedena do provozu už v roce 1896. To, co se doposud dělo, bylo naprosto nevyhovující,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Každý večer projede vozovnou sto třicet tramvají. Všechny je třeba vyčistit a vydezinfikovat. Procházejí i nezbytnou technickou kontrolou. „Kontrolují se tady kolejnicové brzdy, kotoučové brzdy, kola,“ popsal zámečník kolejových vozidel Petr Bělka.

Tramvaje čekaly ve frontě až na Mendlovo náměstí

Dříve to všechno trvalo podstatně delší dobu a vyžadovalo trpělivost zaměstnanců. „Stávalo se, že vozidla stála až na Mendlovo náměstí, trvalo půl hodiny, než řidič dovezl vůz do haly, a pak teprve mohl jít domů,“ popsal ředitel Havránek. Schéma řazení vozů už místo papíru zobrazují monitory.

Nová budova je nepřehlédnutelná především zvenčí, v noci barevně svítí. Její kovový plášť s dírami a speciálně vytvarovaná fasáda navíc brání tomu, aby se hluk projíždějících tramvají odrážel a zvyšoval tak hlukovou hladinu v ulici.

V hale by se daly pořádat i koncerty

Podle studie má také stavba velmi dobrou akustiku, řekl Miloš Havránek. „Když zakryjeme kanály pro prohlídku tramvají, můžeme tu udělat koncert až pro patnáct set lidí. Až skončí veškerá opatření a bude to možné, rádi bychom nějaký uspořádali,“ řekl.

Hala v brněnských Pisárkách je součástí druhé etapy modernizace vozovny, která stojí včetně projektu zhruba 400 milionů korun. V plánu je stavba nové myčky ve staré hale a zastřešení kolejiště mezi starou a novou halou. Celá druhá etapa má být hotova do konce letošního srpna, nová myčka by tak měla začít fungovat během září.

V Pisárkách je v projektové přípravě také třetí etapa, která zahrnuje smyčku u zastávky Lipová včetně nástupišť, podchodů a přístupových tras k plánované multifunkční hale na výstavišti. Závěrečná čtvrtá etapa bude zahrnovat kompletní zastřešení kolejiště, kde jsou tramvaje odstavené.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 10 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 10 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 18 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 20 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 23 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
včera v 05:45
Načítání...