Hejtman pohrozil Leo Expressu vypovězením smlouvy. Nefunguje odbavení cestujících, ve vlacích chybějí průvodčí

Pardubický kraj pohrozil železničnímu dopravci Leo Express vypovězením smlouvy na provoz na dvou tratích na Orlickoústecku kvůli problémům s vydáváním jízdenek. Řekl to hejtman Martin Netolický (ČSSD) po kontrolním dnu. Nespokojen je také s tím, že v některých vlacích nefunguje slíbené bezdrátové připojení k internetu. Leo Express ale slíbil, že nedostatky rychle napraví. Odbavení cestujících by mělo začít fungovat během několika dnů.

Motorák Leo Expressu
Zdroj: ČTK Autor: Josef Vostárek

Po zavedení nového železničního jízdního řádu se v souvislosti s problémy hovořilo hlavně o Arrivě, pardubický hejtman Martin Netolický je ale přesvědčen, že situace na tratích v jeho kraji, kde začal jezdit Leo Express, je neméně kritická.

Problematické podle něj je především odbavení cestujících, kteří platí jízdné z elektronické peněženky na kartě krajské integrované dopravy. „Bohužel karty IREDO v odbavovacích strojcích nefungují. Prozatím je to řešeno tak, že cestující s kartou IREDO jezdí zdarma, což je neudržitelný stav,“ podotkl hejtman. Potíže mají zejména ti cestující, kteří přestupují a měli by mít z vlaku Leo Expressu platnou jízdenku. Navíc v některých vlacích chybějí průvodčí.

Firmě Netolický pohrozil vypovězením kontraktu, který přitom Leo Express plní teprve čtvrtým týdnem, z nichž ale polovina připadla na období Vánoc a Nového roku. „Pokud do 16. ledna dopravce nesplní podmínky smlouvy s krajem, dopisem ho upozorním na možnost výpovědi smlouvy. Definitivní kontrolní den bude 17. ledna,“ řekl hejtman.

Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík některé potíže připustil, ale ujistil, že v nejbližší době zmizí. Načítání karet podle něj bude za dva dny minulostí, vyřeší je aktualizace softwaru. Brzy by se také měli objevit průvodčí. Podle Sedlaříka jich sice při zahájení provozu bylo dost, ale s některými nebyl dopravce spokojený a propustil je. Nyní školí nové zaměstnance.

Připojení k internetu by mělo fungovat také. „Wi-fi připojení je nyní řešeno provizorně. Ve všech vlacích tedy funguje, nicméně se slabším signálem. Po zprovoznění informačního systému bude wi-fi připojení fungovat bezproblémově,“ upřesnil mluvčí.

Dodal, že se podařilo vyřešit také problémy s adhezí motorových vlaků, které v prvních dnech provozu nabíraly velká zpoždění při rozjezdech ze stanic, kde je prudší sklon. Některé spoje dokonce dopravce nahradil autobusem. „U jednotek byl zvýšen výkon a nyní jezdí na všech úsecích bez problémů,“ ujistil Sedlařík.

Leo Express jezdí od 15. prosince v Pardubickém kraji na tratích z Ústí nad Orlicí do Červené Vody a z Dolní Lipky do Hanušovic, na objednávku krajského úřadu zajišťuje také několik spěšných vlaků z Prahy do Letohradu či Lichkova. Jeden spoj pokračuje třikrát týdně až do Vratislavi. Dopravce na Orlickoústecku nasazuje motorové jednotky Lint od Alstomu, které jsou nízkopodlažní a klimatizované.

Loňský prosinec přinesl na koleje více vlaků v barvách konkurentů Českých drah. V Pardubickém kraji sice jezdí kromě Leo Expressu na regionálních linkách už jen České dráhy, ale Zlínský a Liberecký kraj si nově objednaly část provozu u Arrivy a Ústecký kraj dal přednost společnostem Regiojet a Länderbahn. Regiojet a Arriva převzaly také několik rychlíkových linek.

Arriva ale po zahájení provozu čelila kritice kvůli zpožděním či problémům s prodejem jízdenek. Potíže s odbavením cestujících by měly již mizet, generální ředitel české Arrivy Daniel Adamka řekl minulý týden, že se firma obrátila na nového dodavatele. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) však nevyloučil, že by jeho úřad mohl Arrivě vypovědět smlouvy na rychlíkové linky.