Modré zóny se šíří Prahou. Pokryly Malvazinky, Dědinu i Baterie

Modré čáry pokryly další pražské ulice. Magistrát rozšířil zóny placeného stání do dalších oblastí Prahy 5 a 6, konkrétně na Dědinu, do Dolní Liboce, Košíř nebo do částí Ořechovky a Hanspaulky. Není to poslední plánované rozšíření zón, v lednu příštího roku je chce v některých ulicích zavést Praha 9 a k podobnému kroku se chystá i desátá městská část.

V Praze 5 a Praze 6 se objevily první zóny placeného stání před třemi lety, ovšem zdaleka ne na celém jejich území. Již několikrát magistrát zóny rozšiřoval do ulic, kam se přestěhovala auta „přespolních“ ze zpoplatněných oblastí, což se stalo i nyní.

V Praze 6 se zóny jednak rozšiřují dále na západ, jednak se zmenšuje dosud nezpoplatněná oblast uprostřed městské části. V Praze 5 se potom modré čáry nově objevily v ucelené oblasti jižně a jihozápadně od již zpoplatněných částí.

Jak zdůraznil mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman, je sice konečné rozhodnutí o vyhlášení nových zón na celopražském vedení, to ale koná podle přání místních radnic. „Každá městská část si o tom rozhoduje svobodně,“ zdůraznil.

Pravidla jsou stejná jako na jiných místech v Praze, kde zóny placeného stání jsou. Lze tedy zaparkovat všude, ale v modrých zónách mohou dlouhodobě stát pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To stojí 1200 korun pro celou městskou část, případně lze zaplatit 600 korun a parkovat pouze v jedné její oblasti. Slevy jsou i pro držitele průkazů ZTP, seniory či majitele vozů s hybridním pohonem, zatímco s elektromobily je možné parkovat zdarma.

Podle Víta Hofmana si ale mohou dlouhodobé oprávnění pořídit pouze lidé, kteří jsou na adrese v městské části přihlášeni. „Podle zákona si může parkování pořídit pouze člověk s trvalým pobytem,“ upozornil mluvčí. Ostatní mohou na modrých zónách stát maximálně tři hodiny, musí ale zaplatit parkovné prostřednictvím parkovacího webu. Výjimečně jsou v ulicích s modrými zónami i automaty.

Delší dobu mohou návštěvníci čtvrtí parkovat v zónách označených bílými přerušovanými čarami. V pracovní dny je však i v nich nutné platit, a to rovněž přes web, nebo i v automatech, které v ulicích stojí.

Zóny placeného stání znají pražští řidiči již 23 let – první se objevily v roce 1996 v části Prahy 1. V dalších letech se postupně rozšířily do celé městské části i do sousední Prahy 2, 3 a 7. Město je vyhlásilo také v části Prahy 16. V původním pojetí byly podmínky přísnější, v modrých zónách vůbec nemohli parkovat návštěvníci a až postupem času vznikly fialové zóny určené návštěvníkům i rezidentům.

Rozsáhlejší změny přinesl rok 2016, kdy začaly fungovat zóny v částech Prahy 5, 6 a 8 v současném režimu. Na něj potom přešly i části, kde bylo parkování zpoplatněno dříve. Loni se zóny objevily i v Praze 4.

V lednu je v Libni a Vysočanech zavede Praha 9 a do systému se chce zapojit také desátá část. Průběžně se také rozšiřují zóny do některých nových oblastí – tak jako nyní v Praze 5 a 6. Od prosince budou zpoplatněny i další části Prahy 4.

Za parkování se platí také v Praze 13, 16 a 22, v jejich případě jde ale o zóny vyhlášené radnicemi nezávisle na celopražském systému a pravidla se liší.