Modré zóny se šíří Prahou. Pokryly Malvazinky, Dědinu i Baterie

Modré čáry pokryly další pražské ulice. Magistrát rozšířil zóny placeného stání do dalších oblastí Prahy 5 a 6, konkrétně na Dědinu, do Dolní Liboce, Košíř nebo do částí Ořechovky a Hanspaulky. Není to poslední plánované rozšíření zón, v lednu příštího roku je chce v některých ulicích zavést Praha 9 a k podobnému kroku se chystá i desátá městská část.

V Praze 5 a Praze 6 se objevily první zóny placeného stání před třemi lety, ovšem zdaleka ne na celém jejich území. Již několikrát magistrát zóny rozšiřoval do ulic, kam se přestěhovala auta „přespolních“ ze zpoplatněných oblastí, což se stalo i nyní.

V Praze 6 se zóny jednak rozšiřují dále na západ, jednak se zmenšuje dosud nezpoplatněná oblast uprostřed městské části. V Praze 5 se potom modré čáry nově objevily v ucelené oblasti jižně a jihozápadně od již zpoplatněných částí.

Jak zdůraznil mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman, je sice konečné rozhodnutí o vyhlášení nových zón na celopražském vedení, to ale koná podle přání místních radnic. „Každá městská část si o tom rozhoduje svobodně,“ zdůraznil.

Pravidla jsou stejná jako na jiných místech v Praze, kde zóny placeného stání jsou. Lze tedy zaparkovat všude, ale v modrých zónách mohou dlouhodobě stát pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To stojí 1200 korun pro celou městskou část, případně lze zaplatit 600 korun a parkovat pouze v jedné její oblasti. Slevy jsou i pro držitele průkazů ZTP, seniory či majitele vozů s hybridním pohonem, zatímco s elektromobily je možné parkovat zdarma.

Podle Víta Hofmana si ale mohou dlouhodobé oprávnění pořídit pouze lidé, kteří jsou na adrese v městské části přihlášeni. „Podle zákona si může parkování pořídit pouze člověk s trvalým pobytem,“ upozornil mluvčí. Ostatní mohou na modrých zónách stát maximálně tři hodiny, musí ale zaplatit parkovné prostřednictvím parkovacího webu. Výjimečně jsou v ulicích s modrými zónami i automaty.

Delší dobu mohou návštěvníci čtvrtí parkovat v zónách označených bílými přerušovanými čarami. V pracovní dny je však i v nich nutné platit, a to rovněž přes web, nebo i v automatech, které v ulicích stojí.

Zóny placeného stání znají pražští řidiči již 23 let – první se objevily v roce 1996 v části Prahy 1. V dalších letech se postupně rozšířily do celé městské části i do sousední Prahy 2, 3 a 7. Město je vyhlásilo také v části Prahy 16. V původním pojetí byly podmínky přísnější, v modrých zónách vůbec nemohli parkovat návštěvníci a až postupem času vznikly fialové zóny určené návštěvníkům i rezidentům.

Rozsáhlejší změny přinesl rok 2016, kdy začaly fungovat zóny v částech Prahy 5, 6 a 8 v současném režimu. Na něj potom přešly i části, kde bylo parkování zpoplatněno dříve. Loni se zóny objevily i v Praze 4.

V lednu je v Libni a Vysočanech zavede Praha 9 a do systému se chce zapojit také desátá část. Průběžně se také rozšiřují zóny do některých nových oblastí – tak jako nyní v Praze 5 a 6. Od prosince budou zpoplatněny i další části Prahy 4.

Za parkování se platí také v Praze 13, 16 a 22, v jejich případě jde ale o zóny vyhlášené radnicemi nezávisle na celopražském systému a pravidla se liší.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 4 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 14 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...