Modré zóny se šíří Prahou. Pokryly Malvazinky, Dědinu i Baterie

Modré čáry pokryly další pražské ulice. Magistrát rozšířil zóny placeného stání do dalších oblastí Prahy 5 a 6, konkrétně na Dědinu, do Dolní Liboce, Košíř nebo do částí Ořechovky a Hanspaulky. Není to poslední plánované rozšíření zón, v lednu příštího roku je chce v některých ulicích zavést Praha 9 a k podobnému kroku se chystá i desátá městská část.

V Praze 5 a Praze 6 se objevily první zóny placeného stání před třemi lety, ovšem zdaleka ne na celém jejich území. Již několikrát magistrát zóny rozšiřoval do ulic, kam se přestěhovala auta „přespolních“ ze zpoplatněných oblastí, což se stalo i nyní.

V Praze 6 se zóny jednak rozšiřují dále na západ, jednak se zmenšuje dosud nezpoplatněná oblast uprostřed městské části. V Praze 5 se potom modré čáry nově objevily v ucelené oblasti jižně a jihozápadně od již zpoplatněných částí.

Jak zdůraznil mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman, je sice konečné rozhodnutí o vyhlášení nových zón na celopražském vedení, to ale koná podle přání místních radnic. „Každá městská část si o tom rozhoduje svobodně,“ zdůraznil.

Pravidla jsou stejná jako na jiných místech v Praze, kde zóny placeného stání jsou. Lze tedy zaparkovat všude, ale v modrých zónách mohou dlouhodobě stát pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To stojí 1200 korun pro celou městskou část, případně lze zaplatit 600 korun a parkovat pouze v jedné její oblasti. Slevy jsou i pro držitele průkazů ZTP, seniory či majitele vozů s hybridním pohonem, zatímco s elektromobily je možné parkovat zdarma.

Podle Víta Hofmana si ale mohou dlouhodobé oprávnění pořídit pouze lidé, kteří jsou na adrese v městské části přihlášeni. „Podle zákona si může parkování pořídit pouze člověk s trvalým pobytem,“ upozornil mluvčí. Ostatní mohou na modrých zónách stát maximálně tři hodiny, musí ale zaplatit parkovné prostřednictvím parkovacího webu. Výjimečně jsou v ulicích s modrými zónami i automaty.

Delší dobu mohou návštěvníci čtvrtí parkovat v zónách označených bílými přerušovanými čarami. V pracovní dny je však i v nich nutné platit, a to rovněž přes web, nebo i v automatech, které v ulicích stojí.

Zóny placeného stání znají pražští řidiči již 23 let – první se objevily v roce 1996 v části Prahy 1. V dalších letech se postupně rozšířily do celé městské části i do sousední Prahy 2, 3 a 7. Město je vyhlásilo také v části Prahy 16. V původním pojetí byly podmínky přísnější, v modrých zónách vůbec nemohli parkovat návštěvníci a až postupem času vznikly fialové zóny určené návštěvníkům i rezidentům.

Rozsáhlejší změny přinesl rok 2016, kdy začaly fungovat zóny v částech Prahy 5, 6 a 8 v současném režimu. Na něj potom přešly i části, kde bylo parkování zpoplatněno dříve. Loni se zóny objevily i v Praze 4.

V lednu je v Libni a Vysočanech zavede Praha 9 a do systému se chce zapojit také desátá část. Průběžně se také rozšiřují zóny do některých nových oblastí – tak jako nyní v Praze 5 a 6. Od prosince budou zpoplatněny i další části Prahy 4.

Za parkování se platí také v Praze 13, 16 a 22, v jejich případě jde ale o zóny vyhlášené radnicemi nezávisle na celopražském systému a pravidla se liší.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 59 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...