Obce na Olomoucku zaplatí za vlaky a autobusy víc než dvojnásobek. V opačném případě by hrozilo rušení spojů

Zastupitelé Olomouckého kraje odsouhlasili zvýšení příspěvku, který města a obce platí za zajištění dopravní obslužnosti v kraji. Za každého obyvatele by měly nově platit více než dvojnásobek toho, co doposud. Dodatek ke smlouvám kraje s obcemi musí ještě schválit zastupitelstva měst a obcí, podle vedení kraje by to však neměl být problém. 

Vlak na šternberském nádraží
Zdroj: ČTK Autor: Luděk Peřina

„V uplynulých třech týdnech jsme objeli všechny obce s rozšířenou působností v Olomouckém kraji, kde jsme se sešli se starosty a probrali s nimi otázku navýšení jejich podílu na dopravní obslužnost,“ řekl hejtmanův náměstek Jan Zahradníček (ANO) s tím, že většina starostů důvody zvýšení příspěvku pochopila. 

Hlavním důvodem opatření je podle vedení hejtmanství výrazné navýšení dopravní obslužnosti v Olomouckém kraji v posledních letech. Ročně na zajištění dopravy přispívá kraj částkou 1,1 miliardy korun. „Dnes je velké množství spojů, které obce vyžadují pro své občany zajistit. To jsme poznali při změně jízdných řádů,“ řekl hejtman Ladislav Okleštěk (ANO). 

150 korun místo sedmdesáti

Obce a města v regionu tak budou muset kraji zaplatit 150 korun za každého svého obyvatele. Doposud přitom platily sedmdesát korun za osobu. Díky zdvojnásobení poplatku by se součet ročních příspěvků měst a obcí na veřejnou linkovou dopravu zvýšil o 42,5 milionu na téměř osmdesát milionů. Pokud by se příspěvek nezvýšil, mohlo by v regionu spojů výrazně ubýt. 

„Chceme dopravní obslužnost pro lidi udržet, ale potřebujeme, aby se trochu podělily obce.“

Ladislav Okleštěk (ANO)

hejtman Olomouckého kraje

Pět let bez navyšování příspěvku

Podle starosty Zábřehu na Šumpersku Františka Johna (KDU-ČSL) žádala řada starostů kvůli zdvojnásobení příspěvku po olomouckém hejtmanství zdůvodnění. Hlavním argumentem kraje je, že stávající výše příspěvku byla stanovena už v roce 2014.

„Od té doby došlo k dramatickému nárůstu nákladů, například v oblasti mzdových prostředků. Obcím a městům v tuto chvíli nezbývá než potřebné finance najít ve svých rozpočtech, na kraji pak zůstává povinnost zajištění kvalitní dopravní dostupnosti a obslužnosti,“ doplnil John. 

Návrh dodatku ke smlouvám s městy a obcemi obsahuje i bod, díky kterému bude moci Olomoucký kraj roční příspěvek každý rok jednostranně zvýšit o tolik procent, kolik činila meziroční inflace za uplynulý kalendářní rok.

Veřejnou dopravu v Olomouckém kraji zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Organizaci dopravy napříč celým krajem má na starost společnost Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK).