Koridor u Pardubic ochromila výluka. Bez zpoždění neprojede téměř nikdo, osobní vlaky vůbec

Dojet vlakem z Prahy do Pardubic nebo naopak nebylo v pondělí ráno téměř možné. Lepší to nebude ještě půldruhého týdne. Začala totiž výluka mezi Pardubicemi a Přeloučí, která potrvá do 2. října. Během ní mohou vlaky jezdit pouze po jedné ze dvou kolejí: České dráhy avizují, že se dálkové spoje mohou zpozdit až o dvacet minut. Regionální vlaky potom v rozkopaném úseku vůbec nejezdí, cestující musí nastoupit do náhradních autobusů.

Trať mezi Prahou, Pardubicemi a Českou Třebovou je v Česku nejvytíženější, protože slouží jako hlavní železniční tah z Prahy do největších měst Moravy – Brna, Ostravy i Olomouce. Mezi Pardubicemi a Přeloučí projíždí v ranní špičce třináct až čtrnáct vlaků osobní dopravy za hodinu, k tomu ještě nákladní vlaky – tedy asi každé čtyři minuty projíždí nějaká souprava. Uzavřít ve dvanáctikilometrovém úseku jednu kolej proto znamená zcela automaticky zpoždění.

V první den výluky nabírají rychlíky a expresní vlaky obvykle kolem 10 až 15 minut zpoždění. Například vlak Slovenská strela z Bratislavy do Prahy však přijel podle údajů Správy železniční dopravní cesty do Pardubic již s třináctiminutovým zpožděním, musel pak čekat na volnou kolej přes čtvrt hodiny, takže rázem měl zpoždění kolem půl hodiny.

Osobní vlaky mezi Pardubicemi a Přeloučí nejezdí, nahrazují je autobusy na dvou linkách. Vozy označené písmenem P jezdí jako náhrada osobních vlaků Kolín – Česká Třebová tak, aby na sebe obě vlakové soupravy a autobus navazovaly. Nezastavují ovšem Pardubicích-Opočínku a Svítkově, kam zajíždějí autobusy s označením Z, těm však na pardubickém hlavním nádraží ujíždějí vlaky na Třebovou.

Správa železniční dopravní cesty uzavřela jednu ze dvou kolejí u Pardubic kvůli sanaci skalního masivu přímo nad tratí u Opočínku. Hrozilo, že se začne drolit, kameny by potom padaly na koleje. Nestabilní svah je třeba odbagrovat, podle odborníků jde o velmi náročný zásah, který bude pokračovat i po ukončení výluky. Potom – již za provozu – bude ještě potřeba svah zasíťovat a ukotvit.