Vodohospodáři napouštějí po rekonstrukci Opatovickou přehradu a chystají se na opravy Letovické

3 minuty
Končí oprava Opatovické přehrady
Zdroj: ČT24

Povodí Moravy dokončuje opravy vodní nádrže Opatovice, odkud bere vodu 42 tisíc lidí na Vyškovsku. Stavební práce trvaly zhruba dva roky a stály 95 milionů korun. Na léto se turistům i místním otevře také opravená koruna hráze ve Vranově nad Dyjí. Naopak v Letovicích se práce teprve chystají.

Rekonstrukce Opatovické přehrady končí a vodohospodáři ji začínají napouštět. Na zásobování vodou neměly práce vliv, ale lidé žijící pod nádrží budou ve větším bezpečí. „Hráz je bezpečnější, je schopná zvládnout a převést mnohem větší povodeň,“ řekl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař. Přehrada je v provozu od roku 1972 a zatím procházela jen drobnými provozními opravami. 

Hráz je také nově vybavena technologiemi, které dříve její zaměstnanci k dispozici neměli. „Například naplavené dřevo už nebudeme muset vytahovat ručně, ale jeřábem a přibudou také čidla. Informace z nich budou přenášeny do domku hrázného,“ popsal hrázný Martin Střelec.

Rekonstrukce nádrží na jihu Moravy
Zdroj: ČT24

Podobně na tom budou nádrže v Boskovicích a Koryčanech, kde se ještě pracuje. Ve Vranově nad Dyjí oprava koruny hráze na dvě prázdninové sezony omezila provoz. Tam už ale práce končí a v létě bude hráz pro pěší a cyklisty zase průchozí.

Nádrž v Letovicích je poloprázdná kvůli suchu

Také Letovice jsou v létě oblíbeným rekreačním místem. Rekonstrukce by tam měla začít příští rok na podzim a Povodí Moravy počítá s tím, že část vody vypustí. „V průběhu rekonstrukce bude muset dojít k vypuštění nádrže, na druhou stranu to turistům vykompenzujeme tím, že nádrž vyčistíme,“ řekl mluvčí Povodí Moravy.

V nádrži je ale kvůli suchu málo vody už teď. Ani tání sněhu příliš nepomohlo. „My se vlastně nemáme na co chystat, protože když se podíváme dnes, tak tady voda už prakticky není,“ upozornil starosta Lazinova Miroslav Holas. Vodohospodáři plánují už v průběhu rekonstrukce hladinu zvyšovat, celkovou dobu omezení v Letovicích zatím nedokážou předpovědět.

V současnosti se naplněnost vodních nádrží pohybuje v rozmezí mezi šedesáti a sty procenty. Plný stav hlásí Nové Mlýny, o něco méně vody je v nádržích Bojkovice, Luhačovice a Vranov. Ze 77 procent je naplněná nádrž Karolinka a z necelých 60 procent nádrž Vír. Výjimkou jsou Boskovice a Koryčany, kde je hladina cíleně snížená kvůli opravám. Celkem moravské nádrže od ledna zachytily 78 milionů kubíků vody.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 3 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 3 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
13:03Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
13:22Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 10 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 13 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 16 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 18 hhodinami
Načítání...