I přes kritiku nové koalice odstartovala v Brně druhá vlna rezidentního parkování

Od listopadu začaly platit modré zóny i v dalších brněnských ulicích. Z historického centra se systém rezidentního parkování rozšířil do oblasti ohraničené ulicemi Údolní, Úvoz, Kotlářská a Drobného. Zatímco dosavadní vedení města za projektem stojí, nově vznikající koalice chtěla odklad dalšího rozšíření modrých zón.

Nová koalice, která by měla v příštích letech vést Brno, chtěla odložit druhou vlnu rezidentního parkování na začátek dubna příštího roku. Radní s tím ale nesouhlasili a modré čáry i v širším centru města 1. listopadu začaly platit.

„Je velká škoda, že to vedení Brna nebylo schopné odsunout. Je zbytečné začínat něco, co bude ještě změněno,“ řekla kandidátka na primátorku města Brna Markéta Vaňková (ODS).

Konkrétní kroky sice ještě koalice vyjasněné nemá: „Každopádně, směřujeme k tomu, aby byli zvýhodnění rezidenti, ale aby byl systém příznivý i pro další obyvatele Brna,“ vysvětlila Markéta Vaňková.

Nejvíc vyčítá stávajícímu vedení města, že nezajistilo dostatek parkovacích míst mimo centrum. „Nastane dominový efekt a ta auta se budou posouvat dál. Je třeba stavět záchytná parkoviště,“ řekla.

17 minut
Odstartovala druhá vlna rezidentního parkování v Brně
Zdroj: ČT24

Rezidenti dostanou zaplacené peníze zpět

Rezidenti se určitého zvýhodnění oproti původnímu plánu dočkali. Radní rozhodli, že nezaplatí v prvním půlroce za první auto nic. „Lidé, kteří zaplatili roční poplatek 600 korun, dostanou své peníze zpět během několika dní,“ řekl náměstek primátora Richard Mrázek (ANO). Odbor dopravy bude podle Richarda Mrázka kontaktovat plátce, aby se s nimi domluvil, zda si přijdou pro hotovost, nebo budou chtít poslat peníze na účet.

Za další vůz se platí podle dříve zveřejněného ceníku 15 tisíc a za třetí a každé další auto 30 tisíc korun ročně. Rezidenti mají také k dispozici pro návštěvy 100 hodin zdarma a dalších 50 hodin si mohou za 100 korun přikoupit. Stejně tak musejí za auto zaplatit podnikatelé, kteří mají v místě provozovnu (abonenti). Za první auto 6000 korun, za každé další 20 tisíc korun. Jak rezidenti, tak abonenti mají možnost parkovat ve své zóně a v zónách sousedících.

Třetí kategorií jsou návštěvníci. První hodinu mohou parkovat zdarma, za druhou hodinu zaplatí deset korun, za každou další 20 korun. Mají možnost zaregistrovat se do systému a zaplatit parkovné buď v automatech, které přijímají karty i mince, nebo pomocí mobilní aplikace. Zaregistrovat se musí i v případě, že parkují jen hodinu zdarma.

Ubylo pouze 28 namalovaných míst ze 3700, odráží radnice kritiku

Parkovací oprávnění si dosud vyřídilo přes 2200 lidí. „Parkovacích míst bylo před malováním zón přes 3700, ubylo jich pouze 28. Zanikla pouze místa, kde se parkovalo nelegálně. Nejedná se ani o jedno procento, takže není pravda, že parkovací místa zanikají,“ řekl Richard Mrázek.

Například frekventovaná třída kapitána Jaroše, kde měli dosud rezidenti dlouhodobě problém zaparkovat, byla první den nové vlny rezidentního parkování poměrně vyprázdněná. Lidé, kteří zde nebydlí, musejí za parkovací místo zaplatit.

Od 1. listopadu se rezidentní parkování rozšíří do druhé fáze
Zdroj: ČT24

Pokutu zatím nikdo nedostal ani v historickém centru

Na rozdíl od historického centra, kde systém platí od začátku září, není nikde zakázaný vjezd. Strážníci tak nebudou osobně kontrolovat vjíždějící ani zaparkovaná auta. K tomu budou sloužit auta s kamerami, která budou ulicemi projíždět a vyhodnocovat, zda dané vozidlo parkuje oprávněně. „Auta už jsou naše, máme je pořízená ode dneška. Měly by obsloužit minimálně pětkrát tak velkou oblast, pro kterou jsou zakoupeny,“ vysvětlil technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller.

Ve dvacetikilometrové rychlosti snímají auta značky okolo sebe. Sebraná data pak posoudí strážníci. A ti podezření na neoprávněné parkování předají úředníkům. Tento proces by se měl naostro spustit během několika dní. Pokutu tak zatím nikdo nedostal, ani v centru, kde řidiči musejí na modré čáry dbát už od září.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 10 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 10 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 18 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 20 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 23 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
včera v 05:45
Načítání...