Opravy tramvajových tratí v Brně finišují. Prázdninové výluky skončí za tři dny

Končí opravy tramvajových tratí v Brně (zdroj: ČT24)

Všechny tramvajové výluky, které přes léto komplikovaly provoz hromadné dopravy v Brně, skončí včas. Už od soboty 1. září cestující znovu projedou přes Moravské náměstí i do Líšně. Stavební práce vrcholí i na brněnském Dolním nádraží, kam bude od září zajíždět víc vlaků.

I když na kolejích pořád vládnou bagry, už za tři dny by je měly vystřídat tramvaje číslo 8 a 10. Celé prázdniny museli cestující do Líšně jezdit autobusy. „Spoje na sebe nenavazovaly, cesta do práce se mi prodloužila minimálně o patnáct minut,“ popsal cestování Josef Ondrůj.

Tramvajová doprava by se už od soboty měla vrátit také na Moravské náměstí. Skončí tak složité přestupování z provizorní zastávky v ulici Milady Horákové. „Pokračovat budou pouze ty výluky, kde stavbu neřídíme my. Roční oprava Valchařské skončí na konci září, do Komárova se začne jezdit znovu až v roce 2020 a na náměstí Míru příští rok,“ řekl provozní ředitel DPMB Jan Seitl.

Na podzim se uzavře most přes Svitavu, výluka potrvá rok

Nová výluka se naopak chystá v Zábrdovické ulici, během ní nebude možné jezdit po mostě přes Svitavu do Židenic. „Stavba začne v polovině října, ale ještě nevíme, kdy začnou práce, které si vyžádají výluku, která pak potrvá rok,“ řekl ředitel dopravního podniku Havránek.

Přesná podoba výlukové dopravy ještě není zřejmá, sedmdesát procent dopravní zátěže se však přesune ze Staré osady na ulici Táborskou. „Posílíme tramvaje do Juliánova a také jednáme o tom, jak omezit individuální dopravu na Táborské ulici, aby byla dostatečně propustná pro vozidla MHD,“ řekl Jan Seitl.

Na Moravském náměstí vyrostly chytré zastávky

Pro cestující bude zajímavou novinkou chytrá zastávka na Moravském náměstí. V přístřešku bude umístěný LED panel, který bude zobrazovat stejné informace jako mobilní aplikace DMPBinfo o aktuální poloze spojů, jízdních řádech a dopravních omezeních. „Lidé v nich získají dopravní informace, plus budou mít takové možnosti, jako je dobití mobilu nebo získat informace z meteostanice,“ popsal zastávky generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Pro brněnský dopravní podnik jsou chytré zastávky pilotním projektem. Jestli se osvědčí, přibydou další. „Podle zkušeností bychom chtěli udělat i novou zastávku na Plotní, až bude hotová trať do Komárova,“ řekl Miloš Havránek. Ke konci roku by se také lidé měli díky obnově řídicího informačního systému dočkat jako bonusu wi-fi sítě ve všech vozidlech MHD. 

Provoz na dolním nádraží v Brně zhoustne

Změny čekají také cestující na železnici, kde se od začátku záři přidají další výluky. Nejvýraznější změnou bude zajíždění spojů od Moravských Bránic na brněnské dolní nádraží. A vlaky ze směru od Zastávky u Brna úplně nahradí autobusy.

Jde o důsledek rozsáhlé rekonstrukce brněnského hlavního nádraží přibližně za dvě miliardy, která se v zimě ještě rozšíří a přidá se částečná uzavírka celého hlavního nádraží. Hotovo má být až na konci roku 2019.