Dvanáctsettrojkou na svět i do hrobu. Legenda silnic a poděs řidičů slaví padesátiny

Sanitky, dodávky, valníky i pohřební vozy – to vše mělo v Československu v 70. a 80. letech až na drobné výjimky jedinou tvář. Všechny tyto inkarnace byly varianty vozu Škoda 1203. A právě tento vůz, který se stal páteří socialistického hospodářství a významně pomohl při zavádění tržní ekonomiky, nyní jubiluje. Je mu již padesát let.

Konkrétně lze výročí načasovat na červen, kdy byla svařena první karosérie, nebo září, kdy byl vůz představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu, či listopad, kdy byly první dvanáctsettrojky dodány zákazníkům.

Hlavní letošní oslava jubilea však probíhá v srpnu. V Dolní Kalné začalo v pátek setkání dvanáctsettrojek, které vyvrcholilo druhý den spanilou jízdou do Vrchlabí, kde vše začalo. I v pátek došlo k řadě dalších připomínek jubilea. Například se na valníku shromáždilo 50 majitelů dvanáctsettrojek a vypustili k nebi barevné balonky.

„Snažíme se památkou dvanáctsettrojky hájit a udržet pro další generace vozidla v chodu. Aby mládež věděla, v čem jejich tatíci jezdili do práce,“ podotkl pořadatel setkání Roman Jirouš.

I samotný sraz ukazuje, jak širokou škálu podob dvanáctsettrojky měly. Přijelo jich na osm desítek, k vidění byly historické sanitky, pohřební vůz i se smrtkou, dodávky v barvách hasičů i plynařů… Nelze ostatně opomenout bonmot, že dvanáctsettrojka provázela člověka od narození (sanitka do porodnice) až do hrobu (pohřební vůz).

Český Transporter? Příliš pozdě

Model Škoda 1203 měl být svého druhu opožděnou odpovědí československého hospodářství na první generaci Volkswagenu Transporter, případně Citroenova typu H. Šlo o vozy se skříňovou samonosnou karosérií s variabilní konstrukcí s širokou možností využití.

Československo se mohlo stát třetí zemí v Evropě, kde se takové pokrokové vozy vyráběly. Vývoj ale trval příliš dlouho. První dvanáctsettrojka vyjela třináct let od zahájení vývoje škodovácké dodávky – a dvě desetiletí po nejstarších transporterech. Dokonce nestihla ani nástup jejich druhé generace. Souviselo to se změnami politického zadání i s tím, ke komu ono zadání šlo.

Když se nová dodávka začala konstruovat, dostal zadání podnik Automobilový závod Vrchlabí. Šlo o vrchlabskou automobilku, která byla po válce znárodněna a připojena ke Škodovce (tj. Automobilovým závodům, národnímu podniku – AZNP), následně opět osamostatněna, ale později ke Škodovce znovu připojena.

Do poloviny 50. let vzniklo ve Vrchlabí podle projektu z Mladé Boleslavi několik prototypů „českého Transporteru“, který dostal označení Škoda 979. Jenomže pak projekt skončil u ledu. Prostředky AZNP, pod který vrchlabský závod již zase patřil, byly vrženy k jinému cíli – vývoji nového osobního automobilu Škoda 1000MB. Nezbyly tedy již na další vývoj konstrukčně zcela odlišného vozidla.

Vzápětí poté, co byl vývoj typu 979 shůry oficiálně zastaven, však schválil sjezd KSČ cíl „předstihnout úroveň technologie, organizace práce a výroby v nejvyspělejších kapitalistických státech“. Součástí toho měl být i vývoj dodávkového vozu odpovídajícího nedávno  zaškrcené Škodě 979. A tak se zrodil typ Škoda 997. Jeho vývoj zdržel požadavek na odvozenou verzi tzv. agromobilu s jinou karosérií a pohonem všech čtyř kol, který by byl použitelný jednak v zemědělství, ale hlavně pro armádu.

I když byl požadavek na agromobil později zrušen, i on přispěl k tomu, že mohla sériová výroba typu 997 začít až v roce 1968. Kromě toho byl problém s nedostatečnými výrobními kapacitami, nejprve se musel rekonstruovat vrchlabský závod.

2 minuty
Majitelé aut Škoda 1203 dorazili do Dolní Kalné
Zdroj: ČT

V zimě chladí, v létě vaří

Při vývoji typu 997 dostali konstruktéři za úkol využít co nejvíce dílů vyráběných pro osobní embéčka. Unifikace byla zjevná zejména při pohledu na přístrojovou desku, shodné jsou také zadní svítilny. Pokračovala i později, kdy dodávky využívaly některé prvky používané v novějších modelech osobních škodovek až po Favorit.

Užitkový vůz z Vrchlabí šel nakonec na trh pod názvem Škoda 1203. Ten odkazoval jednak na motorizaci, jednak na to, že jde o následníka dosavadní řady malých užitkových škodovek 1201 a 1202.

Onen motor o objemu 1221 kubických centimetrů byl zkonstruován již počátkem 50. let pro Škodu 1200 resp. užitkovou 1201. Před zabudováním do dvanáctsettrojky ale prošel úpravami, takže jí dával výkon 47 koní (35 kW) ve 4600 otáčkách za minutu a disponoval točivým momentem 88 Nm při 3000 otáčkách. Vlastně to nebylo špatné. Podobně silné motory měla nejenom konkurence z východního bloku – východoněmecké barkasy či polské zuky – ale i druhá generace transporterů. 

Dvanáctsettrojky byly skutečně univerzální vozidla. Mohly mít podobu dodávky, mikrobusu, sanitky (a odvozeného pohřebního vozu) a valníku. To byl v československém prostředí významný krok vpřed. Žádná podobná dodávka se zde nevyráběla. Nahrazovala již zmíněný model 1202, což ovšem ještě nebylo moderní dodávkové vozidlo, v podstatě šlo o prodlouženou octavii combi.

2 minuty
UDÁLOSTI: Už 50 let patří Škody 1203 k dějinám státu
Zdroj: ČT24

Pokrok představovaný novou 1203 však nebyl bez kompromisů. Dvanáctsettrojky prosluly špatnými jízdními vlastnostmi, nízkou mírou bezpečnosti a také malým pohodlím, které nabízely posádce, zejména pak řidičům.

Jedním z charakteristických prvků byl velký hluk v kabině, který souvisel s umístěním motoru nad přední nápravou – tedy v „hrobce“ mezi řidičem a spolujezdcem. Na jízdní vlastnosti zase upozornil již Svět motorů v testu v roce 1968, kde si autoři stěžovali, že rozměry vozidla a rozložení váhy „v souhře s pérováním značně ovlivňují jízdní vlastosti“, kritizovali i malý rozvor a rozchod kol ve srovnání s celkovými rozměry.

Například u záchranné služby představoval problém i nízký výkon a docela velký repertoár závad, kterými dvanáctsettrojky trpěly. Ve vzpomínkách jejich řidičů se nejčastěji objevuje přehřívání benzinové pumpy a slabé topení. Jen s malou nadsázkou tedy auto v létě topilo a v zimě netopilo.

Jak ovšem zaznělo i při oslavách jejich jubilea, poruchy zkrátka ke dvanáctsettrojkám neoddělitelně patřily a řidiči obvykle věděli, jak na to. Pomáhalo k tomu ostatně i umístění motoru v kabině. „Když se přehřívala benzinová pumpa, tak to saniťáci museli řídit, za jízdy otevřít hrobku, lít na pumpu vodu a zchladit to,“ popsal Jiří Mojžíš, který do Dolní Kalné přivezl sanitní dvanáctsettrojku v původní krémové barvě a s chromovanými doplňky, které ve výrobě brzy ustoupily černým plastům.

1 minuta
Výroba aut Škoda 1203 v Trnavě
Zdroj: Československý filmový týdeník

Pořád stejná: Větší modernizace se Škoda 1203 nikdy nedočkala

Vizuálně se dvanáctsettrojky mírně měnily. Je to patrné z tvaru a podoby chladicí mřížky, předních světlometů či přístrojové desky. Jak ale poukázal „životopisec“ dvanáctsettrojek Jan Králík, větší modernizace se vozidla nikdy nedočkala. Výrobce odstranil pouze to, co vadilo skutečně zásadně – třeba hned při první modernizaci se přestěhovala ruční brzda tak, aby na ni připoutaný řidič dosáhl.

AZNP již v 70. letech vyvíjel novou dodávku, ale vyrábět ji nemohl – podobně jako i několik dalších škodováckých projektů té doby. Pokračovala proto výroba modelu 1203, u kterého zůstávalo prakticky vše při starém. A to přesto, že se změnil dokonce i výrobce.

Ve Vrchlabí se Škoda 1203 vyráběla pouze třináct let. Již v 70. letech se začala výroba postupně přesouvat do Trnavy. Nejprve tam začaly vznikat některé součásti, od roku 1974 již některé karosářské varianty a od roku 1981 převzaly Trnavské automobilové závody kompletní produkci. Dvanáctsettrojku pak po drobné modernizaci vyráběly jako model 1203M, později dostal vůz silnější motor a byl přejmenován na Škoda TAZ 1500.

V 90. letech se pak Trnavské automobilové závody osamostatnily, takže z názvu vypadla Škoda, TAZ pak pokračoval ve výrobě ještě do konce desetiletí. Od roku 1999 pak výrobu převzala firma Ocelot ze Žacléře, která dvanáctsettrojky na zakázku vyráběla až do minulého roku. Podobně vzniklo v 90. letech také několik alternativních dvanáctsettrojek v Německu u firmy Pelucar. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 14 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 14 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025
Načítání...