Chytré senzory mají snížit počet nehod. Ostrava začne testovat novou technologii

Snížení počtu nehod (zdroj: ČT24)

Nový antikolizní systém v ostravské MHD má výrazně snížit počet dopravních nehod. Odborníci se ho chystají sestavit i s pomocí takzvaných chytrých senzorů. V ostrém provozu se technologie začne testovat do konce letošního roku.

Experti nejprve vybaví senzory na 50 autobusů a trolejbusů. Pokud se osvědčí, osadí jimi podnik celý vozový park. Zaplatí za ně desítky milionů korun.

 Zatímco v autobusech a trolejbusech řidiče pouze upozorní zvukovým signálem a blikáním, v tramvajích má jít systém ještě dál. Pokud by hrozila srážka, souprava se zastaví.

Právě nehody tramvají za sebou nechávají největší škody. Před deseti lety se v Ostravě-Vřesině čelně srazily dvě tramvaje. Tři lidé zemřeli, dalších 40 bylo zraněných.

Nehoda v Ostravě (Události, 11. 4. 2008) (zdroj: ČT24)

Dopravní podnik očekává, že díky senzorům počet nehod klesne až o 40 procent. Jen loni jeho vozy bouraly 520x, letos už víc než 240x. V průměru při každé páté nehodě se někdo zraní.

S krizovými situacemi se setkal i Daniel Pokorný, který řídí trolejbus už 23 let. Denně se v provozu setkává s komplikacemi. Například na příhodu, která se mu stala před třemi lety, pamatuje obzvlášť. „Dítě mi skočilo pod kola, nečekaně. Poprvé v životě jsem stál na brzdách,“ zavzpomínal.

Klasickými metodami už nejsme schopni zásadním způsobem pohnout s množstvím nehod. A ať děláme školení, tréninky, tak se nám nedaří počet nehod snižovat. Rozhodli jsme se, že právě technologie budou tím zlomovým bodem.
Daniel Morys
ředitel, Dopravní podnik Ostrava