Před plzeňským nádražím začali demontovat už druhý most

Před hlavním vlakovým nádražím v Plzni začala demontáž ocelové konstrukce 113 let starého jižního mostu přes Mikulášskou ulici. Už loni v dubnu pracovníci sňali a rozebrali první, tedy severní most.

Druhá konstrukce byla rozdělena na tři díly a snáší se postupně natřikrát. Demolice mostů a vybudování dvou nových je hlavní částí třetí etapy modernizace stanice Plzeň, která si vyžádá přes miliardu korun a skončí na přelomu listopadu a prosince letošního roku. Po Mikulášské ulici, tedy pod oběma novými mosty, by měly projet první automobily 1. září.

Rozebírání mostu u vlakového nádraží v Plzni
Zdroj: Miroslav Chaloupka/ČTK

„Dva díly se složí do přednádraží, kde se rozpálí a půjdou do šrotu, prostřední se odveze na deponii Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a možná se ještě použije na nějakých tratích. Jeden díl váží zhruba 35 tun, jeřáb má nosnost 350 tun,“ uvedl vedoucí projektu Jan Zemánek z Metrostavu při zahájení práce.

Podruhé už bude demolice mostu snazší

Na severním mostě, rozebíraném loni, byl největší díl třikrát těžší a celkem šest kusů ocelové konstrukce demontoval jeden z největších kolových jeřábů s nosností 500 tun. Demontáž i výstavba druhého mostu, kde se bude pohybovat mezi 30 až 50 stavebníky, bude jednodušší než u prvního mostu.

Rozebírání mostu u Hlavního nádraží v Plzni
Zdroj: Miroslav Chaloupka/ČTK

Celková délka rozebíraného jižního mostu, který byl postaven v roce 1905, byla 16 metrů. „Nový most bude pětadvacetimetrový. Bude to konstrukce, která se bude postupně betonovat, bez jeřábu. Uděláme opěry, na nich zřídíme bednění a postavíme nový most,“ dodal Zemánek. Betonáž nového mostu začne v červnu až červenci. Podle Martina Krause, hlavního inženýra stavby ze SŽDC, na něm budou tři koleje.

Modernizace si žádá nový most

„Po starém mostě by se asi ještě chvíli dalo jezdit, v havarijním stavu nebyl. Ale kvůli modernizaci tratí už tu bude most nový,“ uvedl Zemánek. Po jeho dokončení bude následovat výstavba železničního spodku, svršku, nástupišť, trakčního vedení, technologií a dalšího. Nové nástupiště ve směru na Domažlice a Klatovy, nové přístřešky a bezbariérový výtah a další budou hotovy do letošního prosince.

Tramvaje ve směru na Slovany a Světovar nyní pod mosty neprojedou, a to až do půlnoci 26. února. „Musíme ještě odbourat stávající opěry a musíme na to mít místo,“ řekl Zemánek. Mezi náměstím Republiky a Mikulášským náměstím nahrazují tramvaje autobusy. Kratší výluky budou ještě na betonáž nového mostu a jeho zatěžovací zkoušku.

Modernizace železničních mostů v Plzni očima iReportéra (zdroj: iReportér Vladimír Čermák)