Hrozil jim zánik, nakonec čeká trolejbusy v Chomutově a Jirkově nová éra

Loni hrozila vážná redukce nebo dokonce úplný zánik trolejbusového provozu v Chomutově a Jirkově. Jirkovští zastupitelé dokonce zrušení trolejbusů schválili, ale nyní se jim rýsuje docela jiná budoucnost. Společný dopravní podnik se chystá nakoupit nová vozidla, čímž výrazně zredukuje nejrozsáhlejší flotilu trolejbusů postavených podle konstrukce z hloubi 70. let.

Dopravní podnik Chomutova a Jirkova chce zakoupit patnáct nových trolejbusů a dva autobusy na zemní plyn. Počítá s tím, že za ně zaplatí téměř 230 milionů korun. Nákup trolejbusů již schválili chomutovští zastupitelé.

Město nákup vozidel schválilo poté, co se dopravnímu podniku podařilo získat evropskou dotaci, což se mu v minulosti nedařilo, a proto obnovu trolejbusového parku odkládal. „Máme ji přislíbenou,“ ujistil nyní chomutovský primátor Marek Hrabáč (ANO). Dotace pokryje 85 procent ceny, obě města prostřednictvím svého společného dopravního podniku zaplatí zhruba 50 milonů jako spoluúčast.

Za poslední rok se tak v Chomutově a Jirkově dramaticky změnil přístup radnic k trolejbusové dopravě. Zastupitelé obou měst loni hlasovali o zrušení provozu. Zatímco chomutovští zastupitelé návrh odmítli, v Jirkově jej schválili. Trolejbusy měly přestat jezdit s počátkem roku 2017. Zastupitelé ale své rozhodnutí revokovali, když jim dopravní podnik nabídl výrazně nižší cenu za své služby.

V Chomutově a Jirkově poté, co se dopravnímu podniku nepodařilo získat evropskou dotaci v minulém programovacím období, stále převažují trolejbusy Škoda 15Tr. Sice byly vyrobeny až v letech 1994 až 1995, patří tedy k nejnovějším zástupcům tohoto typu, koncepčně ale jde o vozidla z počátku 70. let. Tehdy vznikly prototypy trolejbusu Škoda 14Tr, jehož je 15Tr prodlouženou verzí. Cestující v nich mohou jen snít o nízkopodlažnosti nebo například klimatizaci. Kromě deseti provozovaných vozů 15Tr jezdí v Chomutově ještě šestice novějších nízkopodlažních trolejbusů – jeden vůz Škoda 25Tr a pět Solarisů Trollino.

Trolejbus 15Tr ve výrobní hale Škody Ostrov
Zdroj: Petr Eret/ČTK

Chomutovsko-jirkovský trolejbusový provoz je v Česku nejmladší. Vznikl pro obsluhu sídlišť, která vznikala v 80. letech. Původně je měly obsluhovat tramvaje, ale nakonec se město rozhodlo pro méně náročné trolejbusy. Jednotlivé úseky trolejbusové sítě se otevíraly mezi lety 1995 a 2000. V současnosti po ní jezdí šest linek, z toho dvě pouze ve špičkách pracovních dnů.