Radní chtějí lepší vzduch v Brně. Slibují zeleň, auta na plyn i osvětu

Brno má nový plán na zlepšení ovzduší. Jeho cílem je do roku 2020 výrazně snížit hodnoty škodlivin ve vzduchu. Pomoci mají opatření v dopravě a také více zeleně kolem silnic. Nepočítá se ale s městskou hromadnou dopravou zdarma.

Plán na zlepšení kvality ovzduší schválila městská rada. Prioritou je přitom doprava, která má podle radních největší vliv. Cílem plánu je snížit do roku 2020 znečištění pod zákonem požadované hodnoty.

A politici z magistrátu chtějí začít u sebe. Budou nakupovat další auta na stlačený zemní plyn. Výměna vozidel za ekologické stroje se přitom netýká jenom úředníků, ale i dalších organizací, jako je třeba správa veřejné zeleně ve městě.

Záchytná parkoviště i nízkoemisní zóny

Ovzduší má pomoci také další výsadba zeleně kolem vytížených silnic. Už letos by měla nová zeleň oživit několik míst v centru města. Mezi takové lokality patří třeba Úvoz.

Plány na zlepšení ovzduší v Brně (zdroj: ČT24)

Podle náměstka primátora Brna Martina Andera by této lokalitě pomohly dvě věci. „Jednak parkování mimo centrum města na záchytných parkovištích. Za druhé pak zavedení nízkoemisní zóny. Ta by zabránila vjezdu třeba starších nákladních aut,“ řekl Ander.

Podle hydrometeorologů sice doprava ke znečištění přispívá, není ale jediným faktorem. „Pokud bychom mluvili o Brnu jako celku, nemůžeme opomenout lokální topeniště. Říká se, že v Brně nejsou, že jich je málo. Není to pravda,“ řekl vedoucí oddělení ochrany čistoty ovzduší Českého hydrometeorologického ústavu v Brně Robert Skeřil.

Smogových situací bylo letos nejvíce za posledních 7 let (zdroj: ČT24)
MHD zdarma v Brně nebude. Auta za smog primárně nemohou, tvrdí primátor (zdroj: ČT24)

Náměstek Ander s tím nesouhlasí. „Když vezmeme všechna data, která o ovzduší v Brně poskytuje ministerstvo životního prostředí, tak je jednoznačné, že doprava v Brně může za 80 až 90 procent veškerého znečištění,“ uvedl Ander.

Radní chtějí měnit zakázky i vzdělávání

Plány na zlepšení kvality ovzduší počítají i s dalšími opatřeními. Měnit se má údržba komunikací za pomoci nových strojů, které budou lépe zachycovat prachové částice.

Největší znečištění je doprava, proto je důležité motivovat lidi, aby do nejzatíženějších oblastí nejezdili autem nebo pouze v omezeném množství.
Martin Ander
náměstek primátora města Brna

Radní budou také požadovat ochranu ovzduší při veřejných zakázkách. Cílem bude omezení prašnosti ze stavební činnosti, druhou pak omezení emisí vozidel zajišťujících realizaci městských zakázek, především staveb.

Zahrádkáře chtějí radní motivovat ke kompostování zahradního odpadu a omezování jeho pálení. Součástí opatření je také změna městské vyhlášky o spalování suchého rostlinného materiálu zavádějící nově zákaz pálení o nedělích a svátcích.

Zlepšit se má také informovanost. Změnit se má web informující o kvalitě životního prostředí. Pro ředitele předškolních a školních zařízení a organizace pracující se skupinami dětí bude v době před začátkem zimní sezony magistrát pořádat krátký vzdělávací seminář zaměřený na zdravotní rizika a doporučená opatření při zhoršené kvalitě ovzduší.

Součástí naopak není MHD zdarma v době smogové situace, jak radní Brna nedávno projednávali. Náměstek Ander pro toto opatření nenašel podporu. Doplnil ale, že bude zvýhodnění MHD v době smogové situace nadále navrhovat.

Brno má s kvalitou ovzduší problém delší dobu. Každý rok je na některých z měřicích stanic překročen zákonem stanovený limit 35 dnů, kdy může být ovzduší nadměrně znečištěné prachem. Loni limit překročily stanice na Zvonařce a ve Svatoplukově ulici v Židenicích.