Liberecká ČSAD nevypravila desítky spojů, hrozí jí půlmilionová pokuta

Kvůli nevypraveným autobusům, na které v prosinci a lednu marně čekali cestující hlavně v oblasti Chrastavy a Hrádku nad Nisou, hrozí ČSAD Liberec půlmilionová pokuta. Cestující má podle krajského dopravního odboru firma odškodnit, od půlky února navíc přijde o dvě linky z Liberce do Jablonce nad Nisou a do Jilemnice; převezme je BusLine.

ČSAD Liberec patří k největším dopravcům, kteří v Libereckém kraji zajišťují regionální autobusovou dopravu, a denně vypraví zhruba sedm set spojů. Linky začal vynechávat už na konci loňského roku (podle kraje šlo o pět případů), výraznější absence spojů ČSAD přišla v lednu.

„Za celý leden se cestující nedočkali 135 spojů,“ řekl náměstek hejtmana Marek Pieter s tím, že v jediném dni v kraji chybělo i šestačtyřicet spojů. „Žádný jiný dopravce takové problémy neměl.“

Toto pondělí se nedočkali potřebné ranní linky například cestující z Chrastavy do Liberce, na lince Podještědí–Hodky pro změnu absentoval návazný spoj do Českého Dubu. Autobusy často nezajíždějí ani do Horního Vítkova, odkud děti do školy dokonce museli dopravovat hasiči. V úterý nejel malý autobus do Andělské Hory, dopravce tam nasadil velký vůz, který ale do obce neprojede; o cestu dětí do lavic se museli postarat rodiče.

UDÁLOSTI: Stovky lidí na Liberecku v pondělí marně čekaly na autobusy (zdroj: ČT24)

Vysvětlení ČSAD: Chřipka a sněhová kalamita

Největším kritikem služeb ČSAD Liberec je chrastavský starosta Michael Canov (Starostové pro Liberecký kraj). „Nic takového jsem nezažil za dobu, co na radnici v Chrastavě jsem, a to je od roku 1994. Podle mých informací je ČSAD v rozkladu. Pro cestující je to loterie, jestli autobus pojede, nebo ne.“

Podle ČSAD Liberec jsou hlavní příčinou problémů zhoršené klimatické podmínky, nesjízdnost komunikací a sněhová kalamita. Poškozeno haváriemi bylo několik autobusů se škodou přesahující dva miliony korun. K tomu se navíc přidalo chřipkové období.

„Epidemie postihla 22 procent řidičů,“ řekl předseda představenstva Martin Bobek. Firma podle něj uzavřela smlouvy s některými dopravci mimo systém IDOL (Integrovaný systém dopravy v Libereckém kraji), kteří pomáhají dopravní obslužnost na Liberecku zajišťovat. Od února už by podle něj měly být spoje zajištěny, zpožďování autobusů v současných klimatických podmínkách vyloučit nelze.