Na jižní Moravě je nejvíc mostů v havarijním stavu. Téměř tři desítky

V České republice je víc než stovka mostů, které jsou v havarijním stavu. Většina na krajských silnicích nižších tříd. V jihomoravském kraji je takových mostů 27. To je nejvíc v celé zemi. A to přesto, že jen letos do oprav v kraji silničáři investovali přes 50 milionů korun. Aktuálně v regionu dělníci opravují třináct mostů.

Dělníci v těchto dnech opravují například most přes řeku Říčku mezi Ochozí a Hostěnicemi na Brněnsku. Pro řidiče už byl nebezpečný. „Most s ocelovými nosníky byl zkorodovaný a navíc příliš úzký,“ upřesnil technický dozor Správy a údržby silnic Milan Pacák.

Konstrukce mostů na krajských silnicích druhých a třetích tříd čím dál častěji přestávají odpovídat bezpečnostním předpisům. Správa a údržba silnic je kontroluje dvakrát ročně. „Mosty stárnou, zejména ty s menším rozpětím,“ říká ředitel Správy a údržby silnic v Jihomoravském kraji Jan Zouhar. Letos prošla rekonstrukcí téměř třicítka mostů. V příštích dvou letech jich má být dokonce 44. Opravy budou stát téměř jednu a čtvrt miliardy korun.

Investice do oprav mostů v Jihomoravském kraji
Zdroj: ČT24

Kamenný most v Letovicích je časovaná bomba

Opravy se dočká například i více než sto let starý kamenný most v letovické místní části Podolí. Teď ho podpírá dřevo a projet po něm může jen jedno vozidlo vážící maximálně tři a půl tuny. „Most je časovaná bomba. Jezdí po něm hodně aut. Kdyby ho řidiči objížděli, najeli by si dvacet kilometrů,“ popisuje situaci starosta Letovic Vladimír Stejskal (ODS).

Špatný stav mostních konstrukcí netrápí jen venkovské trasy. Ředitelství silnic a dálnic začalo opravovat v Letovicích i velký most na hlavním tahu z Brna do Svitav. Firma, která ho opravovala, ale nedávno zkrachovala a stavba se tak prodlouží. Na jiných místech budou silničáři – pokud jim to dovolí počasí – pracovat i během zimy. Třeba most v Ochozi chtějí alespoň jednosměrně zprovoznit už v prosinci.

Za zřícení mostu ve Vilémově obvinila policie deset lidí

Problémy s mosty ale nemá jen jižní Morava. Velkou pozornost přitahují také mosty na Vysočině. Tragicky se do historie zapsal v roce 2014 most ve Vilémově. Zřítil se při rekonstrukci. Pod jeho troskami čtyři lidé zahynuli a další dva se těžce zranili.

Policie letos v červnu v souvislosti s pádem mostu obvinila deset lidí. Spis však stále ještě leží na státním zastupitelství v Havlíčkově Brodě. Až po důkladném prostudování tisíců stran ze závěrů vyšetřování státní zástupkyně může vznést žalobu, nebo případ vrátit policii k došetření.

Známý je také most v Třebíči, který spojuje historickou židovskou čtvrť, zapsanou na seznamu památek UNESCO, s centrem města. Kraj Vysočina tuhle strategickou a dopravně přetíženou stavbu zboural pro špatný technický stav a do prosince slíbil postavit most znovu. Kvůli nečekaným problémům s podložím ale musel vzniknout nový projekt, měsíc před slíbeným otevřením se tak přes řeku místo nového mostu klene zatím jen dřevěné bednění.

V nejlepší kondici jsou mosty na Zlínsku a Karlovarsku

V Jihomoravském kraji je přes 1400 mostů. Většinu z nich má ve správě kraj, zhruba tři stovky pak Ředitelství silnic a dálnic. Řidiči v Česku jezdí aktuálně po víc než stovce mostů v havarijním stavu. Jenom za poslední rok jich přibyla pětina.

V nejlepší kondici jsou podle údajů Správy a údržby silnic mosty v Karlovarském a Zlínském kraji. V havarijním stavu tam není ani jeden. Nejstarší most přitom stojí právě na Zlínsku ve Velehradě minimálně 350 let. Nejmladší postavili také na Zlínsku mezi Žlutavou a Bělovem letos v září.