Ruiny plné jedů. Zachrání stát Schindlerovu továrnu?

Brněnec – Sto milionů korun uvolnil Státní fond životního prostředí na likvidaci černých skládek. Díky dotaci by mohly zmizet nebezpečné chemikálie i z tzv. Schindlerovy továrny v Brněnci, místa, které je spjato se záchranou více než tisícovky Židů během druhé světové války. Na přeměnu zdevastovaného areálu na vzpomínkové místo nebo muzeum to ale zatím nevypadá. Záchranu památného místa komplikují nevyjasněné vlastnické vztahy.

Nejprve papírna, pak textilka a během druhé světové války se fabrika v Brněnci změnila na pracovní tábor. Pod vedením svitavského rodáka Oskara Schindlera tady běžela hlavně zbrojní výroba a karosářské práce pro Wehrmacht. Dnes je legendární areál jedním z nejbolavějších míst Pardubického kraje. V polorozbořených budovách a na okolních prostranstvích totiž stojí nechráněny nádoby s chemikáliemi z bývalých barvíren, sudy s asfaltem a ropnými látkami, k nimž se nikdo nehlásí. Jedy jsou volně přístupné a podle České inspekce životního prostředí (ČIŽP) představují vážné riziko: „Je to tikající bomba,“ říká o areálu starosta Brněnce Blahoslav Kašpar.

Cesta od výroby k ruinám

Stará továrna se začala měnit v nebezpečné ruiny poté, co v roce 2009 zkrachovala textilka VITKA, která v areálu vyráběla vlněné přikrývky a tkaniny. Na pokraj bankrotu se textilka dostala kvůli asijské konkurenci. Zachránit ji měla velká zakázka na dodávku tkanin od společnosti Ikea. Tu však v roce 2009 VITKA už nedokázala splnit, kvůli dluhům z předchozích let jí totiž dodavatelé odpojili elektřinu i teplo. Firma skončila v konkurzu, plány na záchranu se ukázaly jako nereálné. Areál od té doby zůstal bez využití.

V roce 2011 se do některých budov zakously demoliční bagry. Jenže bourání neprobíhalo zdaleka podle zákonných pravidel. „Před započetím demoličních prací nebyly objekty vyklizeny. Chemické látky a přípravky a ropné látky byly přemístěny pouze na volnou plochu před budovu, případně zůstaly v původním místě na podlahových konstrukcích po odstranění objektu,“ popsala situaci v rozbořené továrně mluvčí ČIŽP Radka Burketová. Firma Euro Demolice proto dostala dvě pokuty v celkové výši 1,5 milionu korun, padlo i trestní oznámení. Pokuty ale demoliční firma nikdy nezaplatila, nyní je vymáhají celníci. Žádosti inspektorů na odstranění škodlivin a zabezpečení bývalé fabriky nevyslyšely ani společnosti Blue Fields a Bustrex, které se prostřednictvím soudů přetahují o vlastnictví areálu.

Když stát supluje soukromníky

Iniciativy se teď místo nich ujal Pardubický kraj a město Svitavy. To jako obec s rozšířenou působností, pod jejíž správu Brněnec spadá, v květnu požádalo o dotaci od Státního fondu životního prostředí (SFŽP). „Předpokládané náklady na zajištění a odstranění odpadů jsou ve výši 2,3 milionu korun,“ sdělil portálu ČT24 vedoucí odboru životního prostředí Městského úřadu Svitavy Marek Antoš. Téměř 1,9 milionu korun by měla pokrýt státní dotace, další peníze by pak měl přidat Pardubický kraj. „Z rozpočtu Pardubického kraje je připravena na spolufinancování projektu částka ve výši 1 milionu korun,“ doplnil Antoš.

Kdo si řekl o dotace

O dotaci od Státního fondu životního prostředí se uchází celkem osm projektů. Od státu by žadatelé mohli dostat dohromady 54 milionů korun, celkově pak likvidace černých skládek přihlášených do „soutěže“ o státní peníze vyjde na téměř 73 milionů korun. Kromě někdejší Schidlerovy továrny jsou ve hře tyto projekty:

  • Odstranění skládky pneumatik v Boru u Skutče
  • Likvidace ilegálního návozu odpadů z lokality Arnoltice
  • Sanace staré ekologické zátěže Zichův rybník v Novém Městě na Moravě
  • Štolmíř, Státní statek - černá skládka v Českém Brodě
  • Zabezpečení a následné odstranění chemikálií a nebezpečných látek z areálu bývalé olejovny v Lovosicích
  • Odstranění černé skládky Bořanovice
  • Sanace černé skládky u buštěhradské haldy.

A protože se u státního fondu přihlásilo o peníze mnohem méně projektů, než na kolik vystačí rezervované peníze, je velmi pravděpodobné, že Svitavy dotaci získají a jedy z někdejší Schindlerovy fabriky po letech zmizí. Co bude s areálem dál, ale zatím není jasné. Svitavy nemají s polorozbořeným areálem žádné další plány. Brněnec by v něm rád viděl muzeum, které by připomínalo osudy krakovských Židů, kteří díky kontroverzní osobě Oskara Schindlera unikli smrti v koncentračních táborech.

Avšak takové plány komplikuje soudní spor o vlastnictví areálu. „Podle katastru nemovitostí je vlastníkem nemovitostí olomoucká společnost Blue Fields. Nemovitosti jsou však zapsány v konkurzní podstatě úpadce Bustrex,“ popsal současnou situaci Antoš. Bustrex totiž sice továrnu olomoucké firmě prodal, ta za ni však podle insolvenčního správce Bustrexu Jiřího Krejčíka nikdy nezaplatila slíbených 30 milionů korun. A tak v roce 2010 Bustrex od smlouvy o prodeji odstoupil. Teď se čeká na soudní verdikt, který definitivně vlastnictví továrny rozsekne. Soud se ale může táhnout, navíc pokud přiřkne areál Bustrexu, který je v likvidaci, čeká továrnu zřejmě další prodej. Lepších zítřků se tak památné ruiny v dohledné době nejspíš nedočkají.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...