Praha odmítla navrhované změny v MHD

Praha – Ohlášené rozsáhlé změny v pražské MHD v dubnu nenastanou. Změní se pouze trasa linek souběžných s novým úsekem trati metra. Město odmítlo návrh změn, přestože ho organizátor dopravy ROPID po kritice od městských částí výrazně pozměnil. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka byly i tak změny nedostatečné. Městská organizace musí návrh přepracovat.

Ze změn připravovaných k 6. dubnu, kdy začne jezdit metro na traťovém úseku V.A do Motola, zbude pouze torzo. Vedení města návrh na rozsáhlé úpravy tramvajové a autobusové dopravy v celé Praze neschválilo, dojde tedy pouze k omezení provozu v Evropské ulici v místech, která nově obslouží metro. Podle Petra Dolínka ROPID nezohlednil některé podstatné připomínky. „V plánu změn není počítáno například s chystaným rozšířením parkovacích zón. Nikdo se nebavil s řidiči DPP ani s veřejností a rovněž nebyl udělán nový takzvaný směrový průzkum,“ upozornil náměstek primátorky. Nelíbil se mu ani způsob vyjednávání s městskými částmi. Neměly podle náměstka probíhat odděleně. „Není možné od sebe například oddělit Prahu 6 a 17, doprava tu spolu souvisí,“ podotkl.

ROPID přitom původní návrh výrazně upravil. Kritické připomínky k němu měla řada městských částí, které žádaly zhruba o tři tisíce úprav. Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek přitom postup organizátora dopravy uvítal. „Většinu připomínek Ropid zapracoval a vyřešil pozitivně. Oceňuji profesionalitu a rychlost, se kterou je zapracoval,“ řekl, ačkoli současně organizaci kritizoval kvůli vysokému množství připomínek. Novou verzi změn by podle Dolínka měl připravit až nový ředitel Ropidu. V současnosti probíhá výběrové řízení, město by chtělo mít vítěze do konce měsíce.

Náměstek primátorky Petr Dolínek:

„Vracím tedy návrh ROPIDu k zásadnímu přepracování tak, aby byl v souladu s požadavky městských částí a především ku prospěchu Pražanů.“

Změny v pražské MHD se neměly dotknout pouze míst, kudy povede nový úsek metra – ten povede ze současné konečné na Dejvické pod Evropskou ulicí až k nádraží Veleslavín a odtud přes Petřiny k motolské nemocnici. Úpravy provozu tramvají a autobusů se ve větší míře týkaly například i Holešovic, Vysočan, Žižkova a Vinohrad, Malé Strany, ale i Hostivaře, tedy čtvrti na docela opačném konci Prahy, než bude nové metro. Na novou podobu MHD si stěžovaly zejména městské části z oblasti, kterou ROPID ve svém návrhu označil za západ města. K nejhlasitějším kritikům patřila Praha 6, která je přesvědčena, že jedinou změnou mělo být zkrácení autobusových linek souběžných s novým úsekem metra. Odmítla připravované omezení provozu autobusů v Bělohorské i změny v provozu tramvají.

ROPID chtěl se zahájením provozu úseku V.A pozměnit, popř. zrušit provoz 17 z 24 pražských tramvajových linek a také 54 ze 134 autobusových linek.