Z Budějovic do Lince se jezdí bez přepřahu a s jedním strojvedoucím

České Budějovice – Jeden vlak, jedna lokomotiva, jeden strojvedoucí – takové spojení je sice logické, ale v mezistátní železniční dopravě to dlouho neplatilo. V českém příhraničí se ale zažitá praxe začíná měnit. V poslední době odpadají přepřehy lokomotiv, navíc už několik let jezdí čeští strojvedoucí do Německa a němečtí do Prahy a nyní se něco podobného podařilo zařídit Českým drahám a jejich rakouskému protějšku v dopravě z Českých Budějovic do Lince.

Z Českých Budějovic do Lince jezdí čtyři vlaky denně, již v neděli přibudou další dva spoje. Železniční společnosti z obou stran hranic se v posledních letech snaží zajistit, aby bylo cestování co nejplynulejší. Proto se již od roku 2007 v Horním Dvořišti nevyměňují lokomotivy – až do Budějovic jezdí spoje Taurus Rakouských spolkových drah. Až letos ale odpadly také výměny strojvedoucích. Skupina českých mašinfírů složila zkoušky, které jim umožňují řídit lokomotivy na síti Rakouských spolkových drah, a proto začali jezdit s přeshraničními vlaky až do Lince.

Se samotnými lokomotivami Taurus neměli problém – dobře je už znají a navíc je jejich ovládání podle zkušeností českých strojvedoucích velmi intuitivní. „Taurus je dělaný pro člověka. Všechno vám okamžitě sedí do ruky,“ pochválil konstruktéry Siemensu budějovický strojvedoucí František Sailer.

Výcvik pro rakouské trati byl však pro české strojvedoucí náročný. „To školení bylo kompletně v němčině, takže bylo opravdu velmi náročné. Museli dělat i veškeré zkoušky, které dělají rakouští strojvedoucí,“ přiblížil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. „Kurs a závěrečné testy byly zaměřeny na znalost rakouských dopravních a návěstních předpisů a dalších potřebných norem. Naši strojvedoucí tak získali platnou licenci pro Rakousko a zároveň osvědčení od Rakouských spolkových drah,“ doplnil Rostislav Novák z vedení Českých drah.

Přes postupná technologická zlepšení provozu vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem, pro cestující se s novým jízdním řádem, který platí od neděle, situace částečně zhrorší. Na jedné straně se zvýší počet přímých vlaků včetně nového rychlíku Praha–Linec, ale současně se prodlouží jízdní doba rychlíků – nově budou zastavovat v Rakousku ve všech stanicích, cesta z Budějovic do Lince jim tak potrvá zhruba o deset minut déle než dosud. Kvůli pokračujícím pracím na trati navíc potrvá jízda rychlíkům z Prahy přes Budějovice do Lince téměř o půl hodiny déle než přímému expresu před čtyřmi lety.

Reportáž Aleše Hazuky (zdroj: ČT24)