Rozsah rekonstrukce trati Pardubice–Hradec kraji nestačí

Pardubice – Modernizaci frekventované železniční trati z Pardubic do Hradce Králové si přeje stát i kraj, každý o ní má však jiné představy. Pardubický kraj se postavil proti plánům Správy železniční dopravní cesty, tvrdí, že navržený způsob opravy trati nepřinese žádné výrazné zlepšení.

SŽDC kdysi počítala s rozsáhlou modernizací trati z Pardubic do Hradce Králové, v úvahu připadala i elektrizace navazujícího úseku z Pardubic do Chrudimi či stavba odbočky z hlavního koridoru pro přímou jízdu do Chrudimi. Nedostatek peněz však z velkých plánů zanechal pouze torzo. SŽDC teď plánuje trať z Pardubic do Hradce Králové opravit postupně v několika fázích. První má na řadu přijít úsek Stéblová–Opatovice nad Labem.

Způsob, kterým má rekonstrukce proběhnout, se ale nelíbí Pardubickému kraji. SŽDC podle něj nepočítá s opravami mostků a propustků či úpravami železničních přejezdů a naopak plánuje postavit velké množství protihlukových stěn. „Jako by z celého projektu měly prioritu protihlukové stěny – a ostatní pojďme omezit,“ poznamenal krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ). Kraj navíc odkázal na studii SUDOPu Praha, podle které může během rekonstrukce dojít ke snížení propustnosti trati. „Má dojít i k mírnému prodloužení jízdních dob a jakémusi mezidobí, kdy nám to přinese spíše zhoršení než zlepšení,“ doplnil radní Dušek.

Michal Klokočník o přípravě modernizace trati č. 031 (zdroj: ČT24)

Pardubický kraj chce jako účastník řízení své připomínky správě předložit, chce totiž pro trať to nejlepší. „Je to velmi vytížená trať. Z hlediska regionální dopravy téměř vytíženější než koridorová trať. Takže nám jde o to, aby byla propustná, aby byla velkokapacitní,“ uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Podle mluvčího SŽDC Pavla Tesaře ale nehrozí žádné zpomalení, cílem stavby je naopak celkové zrychlení. „Traťová rychlost na úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem se zvýší ze současných 100 kilometrů na 160 kilometrů v hodině,“ upozornil mluvčí. Dodal, že součástí stavby má být i zabezpečení železničních přejezdů a oprava dalších objektů. „Jsme připraveni s Pardubickým krajem dále jednat, abychom našli nějaké společné stanovisko,“ uzavřel mluvčí železniční správy.