Obavám o peníze na splavnění Vltavy a Labe rušené ŘVC přizvukuje

Hluboká nad Vltavou/Padubice – Starostové, dopravci i stavební firmy, které připravují splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou, se obávají, že připravované zrušení Ředitelství vodních cest miliardový projekt přeruší. Ředitelství koordinuje práce a zajišťuje peníze z evropských fondů. Podle ředitelství nejsou obavy neodůvodněné. Ministerští úředníci, kteří mají převzít pravomoci ŘVC, ale všechny ubezpečují, že projekt není ohrožen. Podobné obavy mají i v Pardubickém kraji ohledně splavnění Labe do Pardubic. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura ale dnes ujistil, že ani tento plán není ohrožen. Na projektu za tři miliardy korun se dál pracuje, navzdory kritice ekologů, podle kterých jde o vyhozené peníze.

V Hluboké nad Vltavou vzniká velké přístaviště, kde má kotvit až 70 lodí, které připlují po Vltavě od Budějovic i Týna nad Vltavou. Podle představitelů obou měst, ale i stavebníků je ale otázka, zda se přístaviště i splavnění Vltavy až do Týna vůbec podaří dokončit. Vláda rozhodla o zrušení Ředitelství vodních cest, což prý může dostavbu zkomplikovat. „Máme obavy, že naplánovaná opatření na Vltavě v Týně nad Vltavou prostě neproběhnou,“ uvedl týnský starosta Milan Šnorek.

Podle hlubockého starosty Tomáše Jirsy panují obavy, „aby se něco nezašmodrchalo“. ŘVC totiž zajišťuje financování staveb na Vltavě z evropských fondů – splavnění do Týna bude stát 400 milionů korun, přístav v Hluboké 140 milionů. I zástupci rušeného ředitelství přiznávají, že se může zdržení vyskytnout. „Může dojít k nedokončení některých staveb,“ uvedl ředitel ŘVC Jan Skalický.

Jihočeský hejtman Jiří Zimola proto vyzval stát, aby si zrušení své organizační složky ještě jednou rozmyslel. „Mám takový pocit, že vláda se rozhodla s vaničkou vylít i dítě,“ podotkl. Ministerstvo dopravy, jehož úředníci mají agendu ŘVC převzít, však slibuje, že jsou všechny obavy liché a při splavnění Vltavy nic nehrozí. „Budou zajištěny evropské peníze, které na to mají směřovat,“ ubezpečil mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

Naplní-li se slova ministerského mluvčího, a ne starostů a šéfa ŘVC, budou práce na Vltavě pokračovat ještě dva roky. Potom už by měl být Týn nad Vltavou dostupný výletním lodím.

Reportáže Aleše Hazuky a Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)

Splavnění Labe patří i nadále mezi priority v oblasti vodních staveb. Vede k němu dlouhá cesta přes výhrady ekologů a soudní spory, ministr Stanjura ale věří, že do Pardubic jednou lodě doplují. „Budeme pokračovat v přípravě, jakmile bude stavení povolení pravomocné, jsme připraveni předpokládané prostředky investovat,“ potvrdil.

Kritici splavnění využití plánované vodní cesty zpochybňují. Nevyloučili protestní akce. Mluví o zbytečně megalomanské stavbě a plýtvání penězi. „Neexistuje jediná ekonomická studie, která by dokazovala, že to je ekonomicky smysluplné. Dnes to funguje tak, že stát rejdaře dotuje a jde to z našich daní,“ tvrdí Jiří Malík ze Strany zelených. Miliardy na splavnění řeky by podle ekologů lépe posloužily při opravě rozbitých silnic.

To odmítá vedení Pardubického kraje. „Splavnění Labe do Pardubic je současí prorit v oblasti vodní dopravy, takže nelze tyto prostřeky přelokovat do jiné priority,“ říká hejtman Martin Netolický (ČSSD). Splavnění Labe kraj nadále podporuje, v projektu vidí šanci na další rozvoj regionu. S podmínkou ekologicky šetrného řešení.