Znojmo zase patří okurkám. Letos se jich ale urodilo málo

Znojmo – Začátek srpna ve Znojmě tradičně patří Slavnostem okurek. Okurkové speciality nabízejí stánkaři na jarmarku v centru města, ale také místní restaurace. Paradoxem ale je, že množství okurek vypěstovaných na Znojemsku každoročně klesá a nakládačky slavné značky Znojmia už se tady jedenáct let nezavařují.

Okurkový tatarák, tapas nebo mojito – gastro show odhalí různé způsoby využití okurek. Největší zájem mezi návštěvníky je o rychlokvašky, kterým se v regionu přezdívá „kvašáky“, a o sterilované okurky. Právě o ně jde na znojemských Slavnostech okurek, které se konají 1. a 2. srpna, především.

Co Slavnosti okurek nabídnou? Podívejte se na program.

Okurek je přitom letos poměrně málo. „Letos to zatím nevypadá dobře, protože průběh počasí nám zatím neumožnil sklízet tolik okurek, na kolik jsme byli zvyklí. Letos na jaře nám už podruhé vzalo okurky krupobití,“ uvedl pěstitel okurek ze Znojemska Tomáš Zoufalý.

Pěstitel okurek Tomáš Zoufalý o úrodě (zdroj: ČT24)

Nižší výnosy se ale neodrazí na ceně, tu totiž čeští zemědělci musí nasmlouvat až rok dopředu. Kilogram zelených plodů se tak prodává přibližně za 25 korun.

Okurky zavařuje každá sedmá domácnost

Zatímco před dvaceti lety se okurky pěstovaly na 3 000 hektarech, v současnosti jde zhruba o třetinovou plochu. Okurky přitom zavařuje každá sedmá domácnost. To, že poptávka je velmi vysoká, potvrzují i zelináři na Moravském náměstí v Brně. „My přijedeme a lidi jdou přímo do bedny. Než je vybalíme, tak máme všechno prodané. Lidé je teď kupují opravdu hodně,“ popsala situaci jedna z prodejkyň.

Nakládačky vyhlášené značky Znojmia se přitom už řadu let nevyrábějí ve městě, po kterém získaly svoje jméno, ale v závodě v Bzenci na Hodonínsku. Kouzlo těchto sterilovaných okurek není podle výrobce dáno místem výroby, ale speciálním lákem, kterým se okurky ve sklenicích zalévají.

„Okurky Znojmia už dlouhé roky vyrábíme ve stále stejném speciálním sladkokyselém kořeněném nálevu. Ten je vytvořen podle tradiční receptury, kterou si pečlivě chráníme. Na prověřené kvalitě nechceme nic měnit,“ reagoval ředitel závodu Pika Bzenec Jan Vašinka. V tomto provozu zpracují v sezóně 300 000 sklenic denně, jsou tak největším tuzemským producentem.