Čtyřkoalice i aktivisté se kloní ke spojení referenda s krajskými volbami

Brno – Za dva roky možná půjdou Brňané hned dvakrát k volebním urnám. Aktivisté požadující vyhlášení referenda o poloze brněnského nádraží by rádi všelidové hlasování spojili s krajskými volbami na podzim 2016. Většina nové čtyřkoalice, která po ustavujícím zastupitelstvu stane v čele brněnského magistrátu, je zatím pro. Výhrady mají jen lidovci.

Referendum určitě bude, otázka je kdy. Nová politická situace po volbách nahrává zastáncům myšlenky, že by si o poloze nádraží měli Brňané rozhodnout sami ve všelidovém hlasování. Aktivisté dnes brněnskému magistrátu adresovali aktualizovaný návrh, ve kterém žádají vyhlášení referenda na stejný termín, jako budou krajské volby v roce 2016. Pro spojení referenda s volbami jsou všichni členové čtyřkoalice. Principiálně to neodmítají ani lidovci, byť mají výhrady. „Máme obavy, že nebude možné do té doby cokoliv dělat, což by pro nás nebylo dobré. Máme povinnosti vůči městu Brnu se v této věci posunout, a ne dva roky nechat téma nádraží ležet ladem,“ uvedla lídryně lidovců Klára Liptáková.

Jak vidí referendum lídři čtyřkoalice?

Petr Vokřál (ANO): „Jsme konzistentní v názoru, že budeme pracovat na tom, aby byly obě varianty nádraží srovnatelně připraveny. Budeme hledat takovou variantu, která bude pro občany a pro město nejvhodnější, nejméně nákladná a svoji roli taky samozřejmě hraje čas.“

Matej Hollan (Žít Brno): „Zastupitelstvo určitě referendum vyhlásí, jen se ještě budeme s přípravným výborem bavit, kdy se tak stane. Můžeme ale garantovat, že referendum bude a bude k němu vedena taková kampaň, aby měly možnost vyjádřit se všechny strany.“

Klára Liptáková (KDU-ČSL): „Jsme otevření pro obě varianty, co se týče profitu pro město Brno: jak v případě nádraží, tak i co se týče referenda.“

Jana Drápalová (Strana zelených): „Jsme připraveni návrh přípravného výboru podpořit, a to včetně termínu konání referenda v souběhu s krajskými volbami na podzim 2016.“

Budoucí primátor Petr Vokřál dnes taky prohlásil, že nechá dopracovat i variantu nádraží v centru. A o obou možnostech pak nechá hlasovat zastupitele. „Pokud by vedení města Brna do té doby podniklo jasné kroky směrem k tomu, že se nádraží bude modernizovat ve stávající poloze a podle metodiky vyjednané s Českou komorou architektů, svůj návrh stáhneme, poněvadž bychom zvítězili i bez referenda,“ uvedl zmocněnec přípravného výboru Jakub Patočka.

Město sice už několik let v územním plánu počítá s odsunutým nádražím, ovšem Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zpracovává studie proveditelnosti dvou variant nádraží, tedy odsunutého a pod Petrovem. Dokončit je má začátkem příštího roku. Náklady jsou podle dosavadních odhadů srovnatelné - kolem 20 miliard korun.