„Z iniciativy budoucího vedení města Prahy proběhla dnešního dne pracovní schůzka všech účastníků výstavby tunelu Blanky, tedy společností Satra, IDS, ČKD Praha DIZ a Metrostav. Zúčastněné firmy deklarovaly postup dle harmonogramu, který určuje termín zahájení zkušebního provozu na přelom března a dubna 2015,“ informoval o schůzce mluvčí Metrostavu František Polák.
Podle účastníků schůzky je tento termín nutný pro dokončení komplexních zkoušek a řádné a bezpečné uvedení stavby do provozu. Polák přitom už minulý týden řekl, že s prosincovým termínem otevření se při stavbě nikdy neoperovalo, vždy se počítalo s dubnem 2015.
Budoucí primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nedávno řekla, že podle ní auta vjedou do Blanky až v březnu 2015. Budoucí náměstek primátorky Dolínek považuje jednání za klidné a korektní.„Identifikovali jsme problémové body a řešení. Znovu se v této sestavě sejdeme ve druhé polovině prosince,“ řekl po schůzce.
Končící náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09) letos v září řekl, že se komplex Blanka otevře letos 2. prosince, na který připadá svátek Blanky. Na tomto termínu se prý magistrát domluvil s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ. Ve čtvrtek ale Nouza připustil, že tento termín může být ohrožen rozpadem arbitrážní komise řešící spor Prahy s IDS. V dnešním prohlášení pak uvedl, že Praha měla dostat od ČKD Praha DIZ nový harmonogram prací, který ale údajně nedostala. „Tyto dvě skutečnosti tak zásadně ovlivňují určení dalšího harmonogramu a do doby, než obdržíme požadovanou analýzu společnosti ČKD DIZ, a.s., tak nejsme schopni garantovat splnění prosincového termínu,“ uvedl.
- „ČKD Praha DIZ se nikdy nezavázala k termínu otevření tunelu Blanka k 2. prosinci 2014,“ informoval dnes mediální zástupce firmy ČKD Praha DIZ Karel Samec.
Termínů na otevření Blanky bylo už několik
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
Listopad 2009 - Společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možný termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež se konaly 10. a 11. října).
Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
15. srpna 2014 - Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí tunelového komplexu Blanka. Most se v ten den provozu skutečně otevřel.
30. září 2014 - Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ. V říjnu se ale v médiích objevily informace, že je kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen, Nouza to ale odmítl.
17. října 2014 - V tunelu se uskutečnil kontrolní den, z harmonogramu prací v jeho zápisu vyplynulo, že se Blanka 2. prosince pravděpodobně nestihne otevřít. Nouza ovšem 10. listopadu řekl, že nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas.
14. listopadu 2014 - Kandidátka na pražskou primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a ona by ráda tunel Blanka otevřela v březnu 2015. Také stavební firma Metrostav oznámila, že při stavbě komplexu vždy počítalo jako s termínem otevření s dubnem 2015.
20. listopadu 2014 - Odstoupili dva ze tří rozhodců v arbitráži mezi Prahou a firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která je dozorcem stavby. Jednání rozhodčího soudu, bez jehož verdiktu nelze Blanku otevřít, tak bylo odloženo na neurčito a nejspíše tak padl i 2. prosince jako termín možného otevření tunelového komplexu.
21. listopadu 2014 - Firmy podílející se na výstavbě se shodly, že zkušební provoz tunelů začne na přelomu března a dubna 2015. Prosincový termín tak definitivně padl.