Hřebečským tunelem řidiči osm měsíců neprojedou. Objížďka vede serpentinami

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo opravy tunelu Hřebeč na frekventované silnici I/35 u Moravské Třebové na Svitavsku. Zavřený bude do konce října. Objízdná trasa povede po původní staré silnici.

Hřebečským tunelem projíždělo podle ředitelství silnic a dálnic denně šestnáct tisíc vozidel. Z toho patnáct procent nákladních. „Tunel má za sebou hodně, zaslouží a potřebuje rozsáhlou generální rekonstrukci,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Stavební firma by měla uvést tunel do provozu po čtyřiatřiceti týdnech, to znamená na konci října. Na dokončení všech prací má třicet devět týdnů, což je do začátku prosince. Opravy budou stát přes 107 milionů korun bez DPH. „Výběr jsme prováděli nejen na základě ceny, abychom se chovali jako státní investor, ale také podle délky stavby, který zhotovitel nabídne. Společnost nabídla ekonomickou cenu, ale i nejkratší dobu. Kratší doba uzavírky je prakticky nemožná,“ řekl Rýdl.

V prostoru silničáři nechávají zmodernizovat elektronický požární systém, osvětlení, odvětrání, kamerový systém, zabezpečení včetně všech čidel. Vše je nezbytné pro bezpečný provoz tunelu. Stavební firma opískuje a obnoví povrch celého tunelu, je složený z betonových částí.

„Zároveň budou prořezány a znova vytmeleny všechny spáry, na leckterých komponentech prosakovala spodní voda, což jsme sanovali za částečného omezení provozu. A zároveň bude provedena veškerá výměna technologie, kterou bude tunel vystrojen,“ popsal mluvčí ŘSD. Po obnovení dopravy firma stavbu dokončí v částech, které jsou mimo jízdní dráhu.

Objížďka je nepříjemná

Objížďka pro všechna vozidla, a to v obou směrech, vede po původní silnici III/36826 přes obec Hřebeč. Objízdná trasa je značená. Silničáři obnovili povrchy, místy dodali svodidla. Cesta je méně komfortní než průjezd tunelem, je na ní poměrně dost serpentin. „Objízdná trasa je velmi komplikovaná, velmi diskomfortní vůči řidičům, ale jinak to nešlo. Všechny řidiče prosíme o pochopení a zároveň o maximální pozornost při jízdě,“ řekl Rýdl.

Objízdná trasa uzavřeného tunelu Hřebeč
Zdroj: ČT24

Tunel bude po dokončení dálnice D35, možná od roku 2028, méně vytížený, nicméně podle Rýdla stále velmi důležitou variantou trasy z Čech na Moravu a v opačném směru. „Stále si hledíme komunikací, které vedou paralelně s dálnicemi, aby dokázaly v nutných situacích pojmout veškerou dopravu,“ upozornil Rýdl.

Začít se mělo už loni

Oprava tunelu měla začít loni, silničáři ji ale přeložili na letošek. „Rozhodla zima, pracovali jsme s předpokladem raději delšího harmonogramu. Když se soutěž dostala do časové situace, která začala kolidovat s termínem zimní údržby, tak jsme celou operaci přeložili na letošní rok,“ vysvětlil mluvčí ŘSD.

Tunelem motoristé jezdí od roku 1997, stavěn byl od roku 1994. Jeho délka je 354 metrů. Obousměrný tunel má tři pruhy – dva pro stoupání, jeden pro klesání. V roce 2006 museli tunel silničáři zavřít kvůli nestabilnímu svahu. Následnou modernizaci provedli v letech 2007 až 2009. Jde o jediný silniční tunel v Pardubickém kraji.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Stavěl načerno, pak mu vadil hluk z hřiště. Soud se muže nezastal

Odvolací soud v Pardubicích zamítl žalobu Miloše Holečka na město Pardubice. Podnikatel, který si před lety bez stavebního povolení postavil vilu u parku Na Špici a pak ji jen díky vstřícnosti zastupitelů s obtížemi zlegalizoval, se domáhal toho, aby město zamezilo hluku ze sousedního hřiště, který ho údajně obtěžuje a působí jemu a manželce zdravotní obtíže. Okresní soud jeho žalobě vyhověl, pardubická pobočka krajského soudu ale měla opačný názor. Verdikt je pravomocný.
9. 6. 2025

„Bylo to až mrazivé,“ popsal oceněný policista vyšetřování brutální vraždy

Policistou roku se stal František Vychytil, který slouží ve Svitavách. Specializuje se na případy násilí, požárů a explozí. I proto byl u vyšetřování výbuchu průmyslové trhaviny ve společnosti Explosia, kde byly čtyři oběti, nebo u srážky dvou vlaků v Pardubicích. Poslední případ vraždy na Svitavsku v něm prý zanechal mrazivé stopy.
7. 6. 2025

Tragické nehodě vlaku v Pardubicích by už nyní dokázal zabránit systém ETCS

Policie ani Drážní inspekce stále neuzavřely případ tragické srážky vlaků v Pardubicích. Od neštěstí, při kterém zemřely čtyři ženy a sedmadvacet lidí se zranilo, uplynul rok. U nehody zasahovaly desítky záchranářů. Souprava dopravce RegioJet se střetla s nákladním vlakem, když strojvedoucí rychlíku projel návěstidlo na červenou. Zabezpečovací systém tehdy na trati fungoval jen zčásti. Dnes už by se na železničním uzlu Pardubice podle Správy železnic podobná událost nemohla stát díky fungujícímu systému ETCS.
5. 6. 2025

Ministerstvo chce rozšířit síť kvalitních cyklotras mezi městy i obcemi

Ministerstvo pro místní rozvoj chce rozšířit síť kvalitních a bezpečných cyklotras mezi městy a obcemi. Samosprávám v tom má pomoci nová metodika a také evropské peníze. Na infrastrukturu pro cyklodopravu jde z evropských fondů téměř sedm miliard korun. Zhruba dvě stě kilometrů cyklostezek a cyklotras se díky této podpoře právě staví nebo modernizuje. Resort navíc přispívá také na lepší značení tras. Cyklisté se aktuálně po nové stezce projedou v Bohumíně. Otevřela se symbolicky právě nyní 3. června na Světový den jízdního kola.
3. 6. 2025

Bez křiklavých poutačů. Hradec Králové zakročí proti vizuálnímu smogu

Hradec Králové chce začít během letošního roku kultivovat veřejný prostor. Prezentace má být nově jednotná, bez křiklavých poutačů a nevkusných reklam. Radnice proto nechala vytvořit manuál dobré praxe reklamy, který by měl být pro podnikatele v městských prostorách závazný, ostatní by ho měli brát jako doporučení.
2. 6. 2025

Plánovaná megahala rozděluje Pardubice, ambice se střetává s obavami

V Pardubicích by měla v příštích letech vyrůst největší hokejová hala na světě, která má pojmout víc než dvaadvacet tisíc lidí. Zatímco investor má ambiciózní plány, město je opatrnější. Zastupitel Filip Sedlák (Naše Pardubice) se obává, že se nezvýší jen turistický ruch, ale především dopravní zátěž. Zástupce investorského týmu Pavel Poulíček v Událostech, komentářích moderovaných Barborou Kroužkovou oponoval, že i s tím projekt počítá.
29. 5. 2025

Pacienti si stěžovali na chování chirurga, v nemocnici v Ústí nad Orlicí končí

Lékař Ondřej Veselý po opakovaných stížnostech pacientů na hrubé chování opouští nemocnici v Ústí nad Orlicí. Podle vedení zdravotnického zařízení odchází dohodou. Na přístup Veselého upozornil i hudebník Tomáš Polák ze skupiny O5 a Radeček. Lékař přitom podle nemocnice patří mezi schopné chirurgy a nahradit ho nebude lehké.
28. 5. 2025

V Pardubicích chystají stavbu největší hokejové arény, dle kritiků není potřeba

V Pardubicích začaly přípravy na stavbu největší hokejové arény na světě, stát by měla deset a půl miliardy korun. Za projektem, o který se dělí tři investoři, stojí miliardář a většinový majitel klubu Dynamo Pardubice Petr Dědek. Ten se ve městě „proslavil“ i tím, že zde postavil načerno logistický sklad za sto milionů korun. Tentokrát prý bude všechno podle pravidel. Kritici ale upozorňují i na to, že na město je projekt příliš velký a český hokej ho nepotřebuje. O kauze pro Reportéry ČT natáčel Tomáš Vlach.
27. 5. 2025
Načítání...