Česká televize dostala za reklamu pokutu 2,7 milionu

Praha - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na dnešním zasedání udělila České televizi deset pokut v celkové výši 2,7 milionu korun v rozmezí od padesáti tisíc korun po jeden milion. RRTV k tomuto kroku dospěla poté, co Česká televize porušila pravidla pro vysílání reklamy a sponzorování pořadů. Podle tiskového mluvčí České televize Ladislava Štichy se jedná o jedny z nejvyšších pokut, které televize letos dostala a uvažuje o soudní řešení.

Rada Českou televizi pokutovala za to, že loni v prosinci a letos v březnu a v dubnu odvysílala sedm sponzorských reklamních spotů, které nebyly odděleny od běžného vysílání. Podle předsedy RRTV Václava Žáka měly povahu reklamy. Zákon přitom požaduje, aby byly reklamy a teleshopping u provozovatele TV vysílání rozeznatelné a zřetelně zvukově, obrazově či zvukově-obrazově oddělené od ostatních částí programu.

Další dvě padesátitisícové pokuty a jednu milionovou obdržela ČT za to, že podle soudu RRTV nedodržela předpisy pro označování sponzorských vzkazů. Podle zákona se musí každý z části nebo zcela sponzorovaný pořad zejména na začátku nebo na konci výrazně označit a jednou z variant je i logo. V případě znělek na produkty Vína z Moravy, vína z Čech a Prostenal však měla ČT chybovat, když odvysílala značku výrobku, přestože logo obsahovala. Značka totiž podle RRTV není sponzorem. Česká televize ale s postojem nesouhlasí.

Situací kolem pokut udělovaných veřejnoprávní televizi se nedávno zabývala i Rada ČT. Vedoucí právního oddělení ČT Vladimíra Vocetková nové postupy RRTV kritizovala za nejednotnost a za to, že rada přestala vydávat nejprve upozornění, ale rovnou uděluje pokuty. Nyní se současným pokutováním zahájila RRTV také osm správních řízení pro možné porušení zákona v podobě překročení povoleného denního limitu odvysílané reklamy.