Cenu prezidenta festivalu z rukou Jiřího Bartošky převezme na padesátém sedmém ročníku karlovarského festivalu herečka Daniela Kolářová. Na její počest se bude promítat Kulový blesk. Pořadatelé také prozradili, že k divákům se v premiéře dostane digitálně restaurovaná kopie snímku Evalda Schorma Každý den odvahu, který spadá do československé nové vlny. Program rovněž chystá retrospektivu japonského filmaře Jasuza Masumury, který proslul bořením hranic mezi uměním a komercí, a přehlídku nezávislé íránské kinematografie posledních let.
Festival ve Varech ocení Danielu Kolářovou a v premiéře uvede restaurované drama Každý den odvahu
Danielu Kolářovou vyzdvihuje karlovarský festival jako jednu z nejvýraznějších hereckých osobností posledních desetiletí. Je držitelkou Českého lva za roli v Hřebejkově dramatu Kawasakiho růže.
Před kamerou se poprvé objevila ještě v době studií na DAMU, a to v adaptaci Páralovy knihy Soukromá vichřice. O dva roky později se na plátně setkala se svým dlouholetým hereckým partnerem Jaromírem Hanzlíkem, mnohaletá tvůrčí spolupráce ji pojí také s hercem a scenáristou Zdeňkem Svěrákem.
Vary na počest Daniely Kolářové promítnou komedii Kulový blesk, kde komplikovanou výměnu bytů organizovali jako tvůrci Svěrák s Ladislavem Smoljakem. Svěrák i Hanzlík už čestná ocenění z Varů obdrželi.
Premiéra restaurovaného snímku, který vadil prezidentu Novotnému
Je už tradicí, že festival v premiéře uvádí digitálně restaurované kopie film ze zlatého fondu české kinematografie. Letos se před diváky vrátí jeden ze zásadních titulů československé nové vlny.
Snímek Každý den odvahu z roku 1964 natočil Evald Schorm jako svůj celovečerní debut. „Zcela novým způsobem nahlíží na morální krizi, jíž procházela generace lidí v období společenských změn, které nastaly po odsouzení stalinského kultu osobnosti,“ připomíná festival.
Film se v době svého prvního uvedení setkal dokonce s přímým odsouzením tehdejšího komunistického prezidenta Antonína Novotného. Strojírenský dělník Jarda po vítězství komunistů v roce 1948 díky politické angažovanosti dosáhl významné kariéry. Změny politického kursu a nový vývoj společnosti však mladému muži přinášejí kruté vystřízlivění z falešných ideálů. V hlavních rolích se představili Jan Kačer a Jana Brejchová.
Drama Každý den odvahu rozšíří řadu už dříve digitálně restaurovaných a ve Varech uvedených titulů, jako je Marketa Lazarová, Ostře sledované vlaky, Žert či Kočár do Vídně.
Retrospektiva Jasuza Masumury mezi umění a komercí
Ze zahraniční produkce chystá festival retrospektivu japonského režiséra Jasuza Masumury, jenž dokázal, že mainstreamová kinematografie může být stejně odvážná a politická jako její artový protějšek.
„Nepředvídatelná a vizionářská estetika Masumurových filmů si nezadá s nadčasovostí témat, která zpracovával – ničivá přitažlivost konzumní kultury a světa celebrit, ženská sexualita jako nástroj dosažení cílů, dědictví japonského imperialismu,“ uvádí festival.
Podle společnosti Kadokawa, které Masumurovo kinematografické dědictví spravuje, je karlovarská retrospektiva vůbec první tak rozsáhlou přehlídkou Masumurova díla v jednadvacátém století.
Ve Varech bude uvedeno jedenáct jeho snímků. Od prvotiny Polibky z konce padesátých let přes vizuálně působivou brutální legendu Tetování až třeba po kontroverzního Rudého anděla odehrávajícího se na frontě druhé čínsko-japonské války. Retrospektiva nepostihuje tituly, které Musumura natočil v poslední třetině svého života.
Pohled současných íránských filmařů
Letošním návštěvníkům festival přislíbil rovněž kolekci současné íránské kinematografie. Promítané snímky vznikly v posledních čtyřech letech, jejich autory jsou převážně mladí tvůrci, ale ve výběru je „kafkovská noční můra“ Bez konce od Džafara Panahího. Světově známý režisér, momentálně v Íránu vězněný, poukazuje na ponižování jedinců ze strany autoritářských jedinců.
„V kolekci jsou filmy melancholické, komické, válečné, vědeckofantastické, snímky o lásce, filmy ve filmu. Jedinečná a extrémně osobní svědectví tvoří dílky mozaiky, svého druhu kolektivního díla, a podstupují riziko, které souvisí s viditelně angažovaným chováním, riziko být morální,“ představil festival výběr z íránské kinematografie.
Íránský film loni vyhrál ve Varech hlavní cenu. Nadějné léto o dospívání pod autoritativním pohledem natočila režisérka Sadaf Foroughiová. Kdo obdrží Křišťálový glóbus sedmapadesátého ročníku, bude jasno 8. července. Filmaři, herci i další osobnosti spojené s filmem a také fanoušci kinematografie zaplní Karlovy Vary už od posledního červnového dne.