Pražské jaro je podle nového šéfa festivalu rodinné stříbro. Pečovat o něj chce moderně

5 minut
Rozhovor s Pavlem Trojanem mladším
Zdroj: ČT24

První srpnový den se vedení Pražského jara ujal Pavel Trojan mladší. Nový ředitel zavedeného hudebního festivalu naváže na práci Romana Bělora, který po více než dvou dekádách z funkce odešel na vlastní žádost. Trojan mluví o úctě k tradici a zároveň o „moderním způsobu“ vedení. Festival přebírá v době, která kulturním akcím příliš nepřeje.

„Považuji Pražské jaro za rodinné stříbro. Mou ambicí není ho dekonstruovat a znovu postavit, ale spíš vybrušovat, nasvěcovat,“ uvedl Pavel Trojan mladší v rozhovoru pro Události v kultuře.

Poté, co ho v červnu právní rada hudebního festivalu jmenovala novým ředitelem, hovořil o rozvoji Pražského jara „energickým a moderním způsobem“. Příkladem je nový festivalový formát Prague offspring věnovaný soudobé hudbě.

Důležitá je podle Trojana také jedinečnost programu. „Pražské jaro je širokospektrální festival, jeho výkladní skříní je hostování zahraničních umělců, speciální festivalové projekty. Naší ambicí bude, aby Pražské jaro opravdu nabízelo to nejlepší v sezoně a aby projekty vznikaly přímo na zakázku festivalu,“ vysvětlil.

Bělor: Přesvědčil nás schopnostmi i zkušenostmi

Respektovaná přehlídka klasické hudby má téměř osmdesátiletou tradici. Osmatřicetiletý Trojan na Pražském jaru působí od roku 2010. Postupně měl na starosti agendu marketingu, styk s médii, stal se tiskovým mluvčím a od roku 2019 náměstkem ředitele.

Trojan pochází z rodiny hudebního skladatele, jeho otec Pavel Trojan mimo jiné vedl Pražskou konzervatoř. Trojan mladší na této škole studoval skladbu a dirigování, následně si na HAMU ke komponování přibral ještě management.

„Svými schopnostmi, vzděláním i zkušenostmi mne i správní radu přesvědčil, že bude správnou osobností zaručující kontinuitu a další rozkvět festivalu,“ uvedl ke svému nástupci Roman Bělor.

Sám prý naznal, že nastala vhodná chvíle, aby vedení festivalu předal, působit bude ale ve správní radě.

Pomohlo by víceleté financování

Trojan vedení festivalu přejímá v době velmi náročné pro kulturu. Změny v chování diváků se podle jeho slov projevily už v letošním ročníku, kdy se Pražské jaro po dvou covidových letech vrátilo s plnohodnotným programem. „K tomu se přidává světová krize, ať už geopolitická, či ekonomická, a veřejné finance avizují, že peněz v příštích letech nebude více,“ shrnuje vyhlídky Trojan.

obrázek
Zdroj: ČT24

Pořadatelé se ocitají ve složité situaci, míní nejen jako ředitel Pražského jara, ale i z pohledu prezidenta Asociace hudebních festivalů. Věří, že vedle podpory návštěvníků a sponzorů by pomohla i změna ve způsobu veřejného financování.

„Velice usilujeme o to, aby ministerstvo kultury přistoupilo na víceleté financování kultury. Festivaly v České republice nejsou příspěvkovou organizací a každý rok musí žádat o finance. A teď si představte, že Pražské jaro například domlouvá koncert Berlínských filharmoniků na rok 2024. K tomu se musí zavázat už v roce 2020, ale teprve v dubnu 2024, tři týdny před festivalem, se dozví, jaká je podpora z ministerstva kultury. A festivaly, které se odehrají třeba už v březnu, se dozvědí dokonce až dodatečně, jakou podporu získaly,“ rozebírá současný systém.

První Pražské jaro pod vedením Pavla Trojana mladšího by mělo začít tradičně 12. května, v den výročí úmrtí Bedřicha Smetany.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Chtěl jsem být kastelán, ale památky mám radši jako koníček, říká herec Plesl

Herec Jaroslav Plesl je milovníkem památek. Sám po českých hradech a zámcích provázel, nejen v televizním cyklu České skvosty, v čemž mu herecký talent také pomohl. Za srdeční záležitost označuje Hrádek u Nechanic či Pernštejn, blízké je mu období vrcholného baroka. V Interview ČT24 přiznal, že chtěl vyměnit herectví za funkci kastelána na hradě Grabštejn, ale došlo mu, že nechce koníček přetavit do zaměstnání.
před 4 mminutami

Zlatý záchod ukradli. Uměním ale zůstává pisoár či exkrement v konzervě

V Oxfordu byli odsouzeni tři muži, kteří se podíleli na krádeži zlatého záchodu z rodného domu Winstona Churchilla. Plně funkční toaleta z osmnáctikarátového zlata byla uměleckým dílem od Maurizia Cattelana. Příkladů „záchodového umění“ se najde mnohem více, včetně zřejmě nejslavnějšího – Duchampova pisoáru.
před 1 hhodinou

Magii komiksu nedokáže vnímat každý, říká Ondřej Neff

Autor science fiction a vydavatel internetového deníku Neviditelný pes Ondřej Neff byl nedávno uveden do Síně slávy, a to komiksovými cenami Muriel za svou komiksovou tvorbu. O svém vztahu k tomuto médiu mluvil v pořadu Interview ČT24.
před 10 hhodinami

První televize sloužila propagandě, začala vysílat před 90 lety

První pravidelně vysílací televizní stanicí na světě se před 90 lety stala německá Fernsehsender Paul Nipkow (Televizní stanice Paul Nipkow), která začala vysílat 22. března 1935. Velkou popularitu přinesly této televizi přenosy z olympijských her v Berlíně v roce 1936. Stanice, která sloužila nacistické propagandě, vysílala až do poloviny října 1944, kdy musela většina jejích zaměstnanců odejít na frontu.
22. 3. 2025

Festival Blik Blik rozsvítil Plzeň

Festival světla a umění Blik Blik slaví desáté výročí. Letošním tématem jsou Kontrasty, které propojují technologii a historii přímo v ulicích Plzně. Návštěvníci si mohou prohlédnout rekordních dvacet instalací, jež představují rozmanité přístupy k práci se světlem. Festival pravidelně přináší současné digitální umění a atraktivní světelné expozice od tvůrců z celého světa.
21. 3. 2025

Ta druhá bývá přehlížená, v dokumentu ale mluví za skleněné děti

Osmnáctiletá Johana chce po maturitě pryč z rodného města. Je takzvané skleněné dítě, tedy nezáměrně přehlížená přetíženými rodiči, protože středobodem jejich péče je mladší sestra trpící autismem. Johanin příběh zaznamenal dokument Ta druhá, který vznikl v koprodukci České televize a v režii Marie-Magdaleny Kochové. Od 20. března se promítá v kinech.
21. 3. 2025

Smrt Hackmana a jeho ženy stále provázejí otázky

Kolem smrti herce Genea Hackmana a jeho manželky, klavíristky Betsy Arakawaové zůstává spousta nejasností. Ani téměř měsíc po objevení jejich těl se nedaří rekonstruovat, jak se události přesně seběhly.
21. 3. 2025

Cyrusová prý zkopírovala Marse. Plagiáty řešili i Zeppelini či Adele

Kalifornský federální soud nepřistoupil na zamítnutí žaloby, kterou navrhovala Miley Cyrusová ve sporu kvůli písni Bruna Marse. Americká zpěvačka se brání obvinění, že zkopírovala Marsovu skladbu When I Was Your Man. Za problematický hit Flowers získala svou první cenu Grammy. Obvinění z plagiátorství řešily a řeší i jiné hudební hvězdy.
20. 3. 2025
Načítání...