Tramvestie je jízda. Národní divadlo uvádí operu inspirovanou hovory v tramvaji

Národní divadlo uvedlo operu inspirovanou útržky hovorů zaslechnutými v tramvaji. Středeční premiéru opery Tramvestie předznamenala navíc jízda speciální tramvají, v níž si cestující mohli ukázky z novinky libretisty Pavla Nového a skladatele Petra Wajsara poslechnout.

Opera Tramvestie navazuje na stejnojmennou básnickou sbírku a rozhlasovou kompozici. K nim se Pavel Novotný inspiroval nahrávkami, které pořídil v tramvaji číslo 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Hovory cestujících tam zaznamenával deset let. Staly se základem opery zkomponované Petrem Wajsarem. Mimo jiné čerstvým držitelem Českého lva za hudbu k filmu Hastrman.  

„Téma není epické, jsou to běžné lidské starosti. Dokonce si myslím, že u postav mnohdy nepochopíme, co řeší, ale to je proto, že jsme chtěli navodit atmosféru, jako když posloucháte cizí hovory, ale nikdy se nedoberete konce slyšeného příběhu,“ naznačil Wajsar, co postavy v tramvaji rozebírají. Čtyři pěvci – Jana Horáková Levicová, Lenka Šmídová, Dušan Růžička a Jiří Sulženko – představují na jevišti Nové scény čtyři různé životy, které spojila jedna společná cesta tramvají.

5 minut
Národní divadlo uvádí operu inspirovanou tramvají
Zdroj: ČT24

Stejně jako jinde v hromadné dopravě, i v Tramvestii se jejich hlasy prolínají a přehlušují. „Zvuky tramvaje jsem si v některých částech přímo stahoval, naposlouchal a pak přetranskriboval do orchestru. Texty jsem nadeklamoval do diktafonu, poté je nechal počítačem přepočítat do dvanáctitónové sestavy a následně jsem je zhudebnil, podkládal harmonií a orchestrálním doprovodem,“ popsal Wajsar, jak si poradil s komponováním na netradiční téma.

Tramvestie v nastudování režiséra Marka Bureše je pokračováním snah první scény o uvádění experimentálních projektů a soudobé hudby.   

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025

Mapa událostí v české kultuře

Události v kultuře přinášejí každý den informace o tuzemském kulturním dění. Mapa na webu ČT24 podává přehled aktuálních reportáží o divadelních premiérách, nových výstavách i jednorázových akcích.
4. 6. 2025
Načítání...