Zápas člověka s bohem stále trvá, říká vítěz Ceny kritiky za mladou malbu

Vítěz Ceny kritiky za mladou malbu vystavuje v paláci Adria (zdroj: ČT24)

Letošní laureát Ceny kritiky za mladou malbu Filip Dvořák se vrací na místo činu. V pražské Galerii kritiků, kde letos v únoru v soutěži zvítězil, nově představil samostatnou výstavu. Nazval ji One Second of Fight, tedy Jedna vteřina zápasu. Expozice v Galerii kritiků v pražském paláci Adria potrvá do poloviny ledna.

Absolvent pražské UMPRUM, který o svých dílech často mluví jako o obrazo-objektech, se tentokrát představuje převážně jako malíř. V Galerii kritiků se snaží zachytit Jednu vteřinu zápasu. Název výstavy odkazuje k biblickému příběhu zápasu Jákoba s andělem.

„Je to podobenství zápasu člověka s bohem a může se vztáhnout na svědomí. To je něco, co se nemění. V umění často hledám věci, které nejsou závislé na čase, na kontextu, ale jsou pořád stejné,“ uvažuje Filip Dvořák.

Všechny malby mají podobný motiv. Ruinu gotické katedrály v noční krajině. Vystavených děl je dohromady dvacet čtyři, přesně tolik políček nebo obrazů tvoří jednu filmovou vteřinu.

„Stavím ty věci vedle sebe, úplně eklekticky, bez nějaké souvislosti, a vlastně tím chci tvrdit, že věci se nemění. Měsíc pořád svítí, ten zápas člověka s bohem, se sebou, se svědomím pořád trvá. To je to, co hledám, to, co je za tím,“ říká mladý malíř.

Některé vystavené malby jsou naivní až abstraktní, jiné realistické. Všechny ale Filip Dvořák maloval podle fantazie. „Nemají konkrétní předlohu. Pro mne ta ruina, speciálně gotická ruina v romantické tradici, představuje memento nebo pomník, místo, kde si člověk představí nějakou atmosféru, která je ale úplně ztracená,“ vysvětluje.

Samostatnou výstavou se Filip Dvořák symbolicky vrátil na měsíc do Prahy. Z hlavního města se už dříve přestěhoval do Hrádku nad Nisou, kde, jak sám říká, má v blízkosti přírody na tvorbu klid.