Tvorba kapely Tata Bojs zahrnuje vedle hudby i důraz na vizuální stránku. Třicet let existence tak shrnují nejen koncerty, ale také samostatnou výstavou, kterou v pražském Centru současného umění DOX připravil zpěvák, bubeník a vizuální umělec Milan Cais. Návštěvníky zve do repliky první zkušebny nebo do nahrávacího studia, kde si můžou zkusit písně od Tata Bojs upravit podle svého.
„Moje jediný přání je opakování.“ Tata Bojs vystavují svých 30 let
„Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně. Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je další příjemný bonus,“ uvedl Milan Cais, který Tata Bojs v roce 1988 založil spolu s Markem Huňátem alias Mardošou.
Výstava TATA 30JS koncepčně vychází z devíti alb, které skupina vydala v uplynulých třiceti letech. Nechybí zásadní Futuretro, které „Tatáče“ dostalo do širšího povědomí, Biorytmy, Nanoalbum nebo Ležatá osmička. Fotografie, desky či koncertní záznamy doplňují nově vytvořené sochy, multimediální objekty či rekonstrukce prostředí spojených s kapelou.
Aby se návštěvník v expozici neztratil, propojuje jednotlivá „zastavení“ spleť kabelů. Vedou až k úplným začátkům Tata Bojs, kteří začínali na konci osmdesátých let na pražské Hanspaulce. Ještě jako školáci. Cais vytvořil repliku jejich tehdejší malé zkušebny.
„Je tu například propagační buben, který nikdy nehrál, jenom jsme ho postavili před nás na podium. To byla naše vlastně první dekorace,“ upozorňuje Cais na jeden z exponátů. Dosvědčuje, že první vystoupení nebyla ještě zdala tak propracovaná jako dnes, ale náznaky už byly.
Ke zkušebně patří také nahrávací studio. „Lidé si tu můžou udělat svůj mix našich písniček,“ vysvětlil Cais. K albu Ležatá osmička zase odkazuje nekonečná cyklojízda. Na kolech si mohou zájemci v galerii zajezdit, na stěně pak visí původní bicykl z klipu k singlu Opakování. „Je to opravdu kolo moje a mé sestry, na kterém jsme jezdili, když jsme byli malí, a které si zahrálo ve videoklipu,“ potvrzuje Cais.
Zřejmě největší instalací na výstavě je tzv. oltář rokenrolu. Do jednoho obřího regálu vměstnal Milan Cais věci a vzpomínky na kapelu a její hudbu, třeba bedny na aparaturu nebo sošky Cen Anděl.
Díla z expozice budou také součástí publikace TATALOG, která by měla vyjít na začátku příštího roku a shrnout historii kapely také knižně. Doprovodným programem katalogu i výstavy, která trvá do 4. března, mají být akustické koncerty.
K třicetinám si Tata Bojs nadělili také vinyl s remasterovaným Nanoalbem z roku 2004. Třicáté výročí ale chápou spíš jako možnost se na chvíli ohlédnout než jako závěrečné bilancování. Pomalu proto chystají i novou desku.