„Toto nedopadne dobře“. Statečná Maryša v Divadle Komedie

Premiérová Maryša v Divadle Komedie je poctivá a přehledná inscenace. V režii uměleckého šéfa Jana Novotného na prosté, dřevem definované scéně ožívá známý dramatický příběh bratří Mrštíků. Bude dobře srozumitelný i školnímu publiku, které ho možná kvůli povinné četbě v některé z chystaných repríz vyhledá.

Realistické drama je příběhem předčasně dospělé a citově frustrované dívky, zničené despotickou výchovou. Maryšina cesta závislosti na autoritě se v Divadle Komedie opírá o základní otázku: „Co se stane, když popřu sama sebe?“. Dramaturgyně Markéta Bidlasová k problému dodává: „Neděláme to dnes a denně? Nedospěli jsme, jsme normalizováni a více či méně ochotně se normalizujeme…“ Boj poslušné dcery s konvencí končí vzpourou. Finále hry je silné svým tichem a zpomalením pohybu.

Vliv výchovy na osud dítěte je i v současnosti tématem hodným mezigenerační diskuze. Novotného Maryša klade tyto otázky nepateticky, čistě, nesebestředně. Zbytečně nenavyšuje zátěž, nechá děj nerušeně plynout až ke své kulminaci, bez scénické hudby, ve velké dřevěné místnosti a decentních černobílých kostýmech (Jana Hauskrechtová). „Všichni se chovají správně, snaží se pohybovat v rámci morálky té doby, ale to vede jen a jen k porušení morálních zásad a Desatera, které je jednou z hlavních hybných pák celého dramatu,“ říká režisér Jan Novotný.

Maryša / Eva Vrbková
Zdroj: Milan David/Divadlo Komedie

Děj probíhá ve vstřícné časovosti devadesáti minut. Téměř neměnnou scénu Milana Davida tvoří dřevěné, ledabyle nabílo natřené stěny a dva velké stoly se židlemi. Sednice slouží zároveň k znázornění Lízalova i Vávrova statku, v jedné z pasáží se pouhým posunutím stolů mění v hospodu. Emoce mají prostor, nejsou ničím stísněné, leda vlastními předsudky. V první půlce hrají významnou roli rituály jídla, kdy se během polévky a u buchet s kávou řeší ty nejožehavější rodinné záležitosti.

Ústřední part patří Haně Kusnjerové, procházející didaktickou proměnou vzpurné dívky v ustaranou paňmámu. Nejsilnější momenty herečky se soustřeďují kolem noční scény s Franckem a posléze s opilým Vávrou, kdy jeviště osvěcují pouze dvě petrolejky. Lízal v podání Rudolfa Stärze se autenticky rozčiluje i kaje. Lízalka Jaromíry Mílové je chladná, slouží ekonomickému záměru rodiny a ve své nepoddajnosti je větším pokrytcem než její muž. Babičku Evy Lecchiové si užijeme jen nedlouho v začátku, je ale vítaným rozšířením rodinné typologie.

Maryša / Rudolf Stärz, Hana Kusnjerová
Zdroj: Milan Petrovič/Divadlo Komedie

Rozára Kristýny Leichtové mi přijde málo výrazná, ačkoli právě tato figura souvisí s tajnou schůzkou Francka a Maryši nebo s násilím alkoholem povzbuzeného statkáře Vávry. Vilém Udatný roli Vávry polidšťuje, dává nám nahlédnout do jeho různých tváří. Zprvu k němu coby vdovci cítíme i sympatii, postupně poznáváme jeho slabost v hrubosti. Nakonec se po noci hrůzy a domácího násilí opět stává pokornějším. To, že by si vztah se svou ženou představoval jinak, mu věříme. Francek (Jakub Chromeček) po vojně a žárlivým vztekem zmužní, do přestávky je až příliš submisivně chlapecký. Bezprostředností a vtipem okouzlí Strouhalka Evy Vrbkové.

Některé obrazy drží ženskou linii (babička-matka-dcera-sousedka), jiné čistě mužskou (hospoda). Určitým úskalím může být jazyk v nářečí, a to jak pro interprety, tak pro diváka. Slovně herci nechybují, spíš jde o to, že jen u někoho nářeční výrazy vyznívají jako běžná součást mluvy.

Maryša / Jakub Chromeček, Hana Kusnjerová
Zdroj: Alena Pecháčková/Divadlo Komedie

Otec pije, Vávra Maryšu bije. „Trpí jak ovečka v trní,“ konstatuje Hospodský (Jiří Racek), kterému její osud není lhostejný. Francek nabízí únik a nový život v Brně. „Nešťastná su, ale špatná nebudu,“ trvá na svém hlavní hrdinka. Spor otce a manžela ve druhé části kusu je soubojem silného ega se stejně silným egem. Napjatou situaci v hospodě s nadsázkou glosuje jeden ze sousedů: „Toto nedopadne dobře.“ A sklízí za to uvolňující smích z hlediště.

Na obzoru žádná východiska, jen trápivý stereotyp. Psychodrama dospěje, kam má - a my si s každým ze zúčastněných můžeme na chvíli sladit kontext. Maryša je tomu otevřená. Sedí u stolu a zašívá do té doby, než jí dojde trpělivost. I ve vražedné chvíli zůstává vnitřně jemnou. Odvážná žena uvaří otrávenou kávu a divák si pak zadumán může šálek svého kafíčka vypít v divadelní kavárně.

První reprízy Maryši se v Divadle Komedie uskuteční 9. a 22. ledna v 19:30.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...