Jihlava - Snímek poskládaný z amatérských videí z arabského jara umístěných na YouTube je nejlepším světovým dokumentem; dokumentární fikce o subkulturách nespavosti pak tím českým. 17. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava rozdával ocenění celkem ve čtyřech soutěžních sekcích. Uspěla i Česká televize.
Ji.hlava podlehla Povstání na YouTube. A radost jí dělá Velká noc
"Letošním vítězným snímkem je film, který mě na jednu stranu deprimoval, děsil, pobuřoval, na druhou stranu mě však inspiroval a vzbudil ve mně opravdovou hrdost, že mohu být součástí tohoto demokratického projektu a boje za lidskou důstojnost," okomentoval vítěze sekce Opus Bonum jediný porotce, americký nezávislý filmař a experimentátor Craig Baldwin.
Režisér Peter Snowdon podle něho ve filmu Povstání vytvořil strhující kompilaci amatérských záběrů pořízených v průběhu událostí arabského jara. Nejlepší světový dokument letošního ročníku sestavil z videí, které vyhledal na YouTube.
Vítězem České radosti, soutěžní kategorie českých dokumentů, je Velká noc režiséra Petra Hátleho. Prostitutky, prodavačky, pokladní, skladníci, non stop bary, diskotéky, zatuchlé byty smíchal v dokumentární fikci. Porota na Velké noci oceňuje "osobitý vizuální jazyk, jehož průzkum rozšiřuje zaběhnuté hranice toho, co jsme ještě ochotní vnímat jako 'dokumentární film', a do českého kontextu vnáší významný pokus vydat se jiným směrem v přemýšlení o dokumentární metodě zobrazení skutečnosti".
Zvláštní uznání si vysloužil snímek Andrana Abramjana s názvem Vládnout, pracovat, vydělávat, modlit se, hroutit se, který je, slovy poroty, „sevřenou metaforou o univerzálním tématu kolapsu stávajícího společenského řádu“.
Z dokumentů střední a východní Evropy v sekci Mezi moři uspěla chorvatská Zima/Zázrak (režie: Gustavo Beck, Željka Suková). Hlavní cena sekce patří dílu, který posunuje hranice žánrů a dosahuje nových forem filmové zkušenosti, jež jsou smyslové a ikonoklastické zároveň, vyjádřila se porota. Zvláštní uznání přiklepla snímku Kauza Cervanová Roberta Kirchhoffa za jeho houževnaté a důmyslné hledání spravedlnosti a zároveň i vhodné filmové formy. Slovenský film (koprodukce ČT) se vztahuje ke čtyřicet let starému případu vraždy mladé ženy, ale je výpovědí o současné justici.
Experimentální Fascinace má vítěze dva. „Vzhledem k bytostné nesouměřitelnosti filmového a digitálního obrazu“ se porota rozhodla ocenit jak americkou Píseň (režie Nathaniel Dorsky), tak rakouský devítiminutový opus Rozšíření vnějšku (režie Siegfried Alexander Fruhauf).
Cenu diváků si odnáší Show! Bohdana Bláhovce. Intimní portrét podnikatelského snu s obludnými konturami o dívčí kapele 5Angels vznikl s přispěním ČT.
Institut dokumentárního filmu uděloval popáté ceny Silver Eye určené pro nejlepší dokumentární filmy zařazené do trhu East Silver. Cílem cen je upozornit na jedinečné snímky z regionu střední a východní Evropy a pomoci jim získat distributora či uvedení na mezinárodních filmových festivalech a v televizích.
Předávalo se také ocenění za přínos světové kinematografii - filmaři Janu Němcovi (Démanty noci, O slavnosti a hostech).
Ceny se vyhlašovaly tradičně v režii divadelníků Vosto5. Po slavnostním večeru bylo na programu promítání česko-polského snímku Návrat Agnieszky H., v němž se režisérka Agnieszka Hollandová vrací ke svým studiím na pražské FAMU koncem 60. let.
Podívejte se na záznam z předávání cen:
Program jihlavského festivalu končí až 29. 10. Poté ještě pokračuje v ozvěnách v pražském Centru současného umění DOX, kde se od 31. 10. do 3. 11. představí dvacet dokumentů.