Zpěvem a letem ptáků se pro program svého prvomájového koncertu inspiroval orchestr Berg. Těleso, zaměřující se na vážnou hudbu jednadvacátého a minulého století, netradiční koncert v pražském Lichtenštejnském paláci doplnilo i ornitologickým výkladem.
Orchestr Berg na ptáky není krátký, vydává také exotický rámus
Zpěvem ptáků se inspirovala řada hudebních skladatelů, například Ludwig van Beethoven se ho pokoušel napodobit ve své šesté, pastorální symfonii. Orchestr Berg ve světové premiéře představil skladbu Slavomíra Hořínky. Jeho Kapesní průvodce letem ptáků vznikl díky nahrávce letu kolibříka.
„Ve zvuku jeho křídel, který zní jako frknutí, jsem hledal různé melodie,“ popisuje Hořínka, „je to taková čakona, tedy skladba, která má harmonické schéma, v tomto případě schéma průběhu zvuku, ten se pořád opakuje a hledají se v něm nové a nové souvislosti.“
Čtyřicet osm ptáků
Orchestr Berg se snažil přiblížit i dalším zástupcům ptačí říše, do prvomájového programu také zařadil skladbu Oliviera Messiaena Exotičtí ptáci. „Ornitologie byla jeho celoživotní koníček, nahrával a snažil se analyzovat zpěv ptáků. V této skladbě v patnácti minutách zazní čtyřicet osm ptáků,“ doplnil k dílu francouzského komponisty šéfdirigent orchestru Berg Peter Vrábel.
Aby skladby skutečně působily jako ptačí zpěv, musel orchestr obměnit složení – převládaly v něm dechové a bicí nástroje.