Kdo ucpe trhliny ve společnosti? Finalisté Chalupeckého ceny 2018

Chalupeckého ceny představují finalisty pro rok 2018 (zdroj: ČT24)

Alžběta Bačíková, Lukáš Hofmann, Tomáš Kajánek, Kateřina Olivová a Adéla Součková. Jména, která by si měl zapamatovat každý, koho zajímá současné umění. Jeden z pětice se stane laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého určené pro české výtvarné umělce do 35 let. Na společné výstavě představí svou tvorbu na podzim, o vítězi se rozhodne v listopadu.

Nominovaní umělci a umělkyně si vybudovali vlastní výjimečný estetický postoj, který zasazují do rozličných trhlin v naší čím dál uniformnější společnosti, a provokují tak její pohlcující sílu.
porota o finalistech

Finálovou pětku vybrala porota z více než osmi desítek přihlášených tvůrců. V nominacích jsou zastoupeni umělci vyjadřující se různými výtvarnými prostředky – malbou, fotografií, videem i performancí. Společné ale podle poroty mají téma: zkoumání současných společenských jevů. Ať už jde o internet, média nebo osamělost jedince.

Alžběta Bačíková (* 1988) se věnuje teoreticky i prakticky reflexi dokumentárních tendencí v současném umění. Zajímají ji otázky objektivity a nezaujatosti. Pracuje zejména s videoinstalací. Působí také jako kurátorka.

Lukáš Hofmann (* 1993) se jako umělec prezentuje pod přezdívkou Saliva. Prostřednictvím performancí a tzv. sociálních soch vyjadřuje časté pocity současnosti: otupělost, zklamání, ale i naději.

Tomáš Kajánek (* 1989) se tematicky pohybuje na hraně společenských jevů, jakými je například vztah většiny k menšinám nebo užitečnost i rizika nových technologií. K vyjádření využívá fotografie, videa i performance, při nichž často vystavuje své vlastní tělo náročným výkonům, či dokonce ohrožení.

Kateřina Olivová (* 1984) je také performerkou. Akcemi, které často balancují na pomezí kýče, se snaží rozhýbat současná společenská tabu: témata ženskosti, feminismu, tělesnosti i mateřství. Působí také jako kurátorka Galerie Umakart v Brně a je zakladatelkou podpůrné skupiny pro matky Mothers Artlovers.

Adéle Součkové (* 1985) je blízké performativní umění či objektové instalace, jejím hlavním vyjadřovacím prostředkem jsou ale kresba a malba. Tematicky ve své tvorbě čerpá z napětí přírody a kultury, z mytologií i z aktuálních diskusí o ekologii nebo feminismu.

Finalisté by se během roku měli individuálně prezentovat při doprovodném programu Ceny Jindřicha Chalupeckého. Jejich společnou výstavu hostí vždy od podzimu střídavě Praha a Brno. Letos je řada na pražské Národní galerii. K tuzemské pětici připojí opět mezinárodního hosta, bude jím rumunská umělkyně Alexandra Pirici. Její společensko-kritická tvorba by měla vhodně doplnit tematické zaměření nominovaných výtvarníků. 

V Brně „lichý“ rok vyrovná výběrová výstava dosavadních vítězů Divácké ceny. V Galerii TIC se tak představí Richard Loskot, Jakub Matuška nebo David Böhm a Jiří Franta.