S cenou z festivalu Berlinale vstupuje do českých kin nový film polské režisérky Agnieszky Hollandové, který vznikl i s přispěním české koprodukce. Snímek s názvem Přes kosti mrtvých je provokativní rozpravou o naší neutěšené současnosti.
„Každý skrývá deviace.“ Přes kosti mrtvých je odkrývá Agnieszka Hollandová
„Je to podobenství a zároveň hořký obraz našeho světa, kde jsou lidé i zvířata, staří i slabí, bezbranní vůči brutalitě a blbosti,“ uvedla k filmu Agnieszka Hollandová. Děj se odehrává v zapomenutém koutě na polsko-českém pomezí. V malé osadě během lovecké sezony dojde k několika záhadným vraždám bez jasného motivu.
„Styl příběhu má v sobě českou citlivost a anarchismus,“ domnívá se Hollandová, že Poláci a Češi mají (nejen v tomto filmu) společného víc než jen hranice. Snímek Přes kosti mrtvých vznikl podle knihy polské spisovatelky Olgy Tokarczukové, která vyšla také česky pod názvem Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých.
Hlavní postavou je postarší žena, milovnice zvířat, která se stane mstitelkou. „Zajímají mě zvláštní lidé, podivní hrdinové. Nikdo normální,“ přiznává Tokarczuková, že ji ovlivňuje původní profese psycholožky. „Každý z nás v sobě skrývá deviace, naše společná komunikace se je snaží ukrýt, abychom se co nejsnáze zařadili. Ale co je v lidech těkavé, jsou právě tyto hlubiny, odchylky, všechno odštěpené od hlavního proudu.“
Herecké obsazení je polské (v hlavní roli se představí Agnieszka Mandatová), jednu z větších rolí svěřila ale Hollandová českému herci Miroslavu Krobotovi. Sešla se s ním už před čtyřmi lety v dramatu Hořící keř, inspirovaném Janem Palachem. Na stejném snímku poznala i scenáristu Štěpána Hulíka a střihače Pavla Hrdličku, které přizvala také k natáčení svého posledního počinu.