Umění není pro efekt. Fotograf Jindřich Štreit slaví sedmdesátiny

Jindřich Štreit nechce dělat fotografii pro fotografii, umění pro umění. Snímky by podle něho měly mít společenský význam. Fotí obyčejné lidské příběhy, život na venkově či lidi bez domova. S fotoaparátem procestoval celý svět a nyní ho na svých snímcích představuje prostřednictvím výstav a knih u příležitosti svých sedmdesátin. Oslavil je 5. září.

Svou první fotografii udělal Jindřich Štreit v sedmnácti letech. V sedmdesáti má za sebou na dvanáct set výstav a stovky snímků.  Našel se v dokumentární fotografii se silným sociálním akcentem.  

„Nedají mi spát sociální otázky a mezilidské vztahy. Chci, aby se problematické otázky řešily. Jako fotograf je ale vyřešit nemůžu. Mohu však problém naznačit, aby se lidé nahoře zamysleli a něco začali dělat,“ domnívá se.

Nebojí se přitom jít s vlastní kůží na trh. Nafotil sérii Tichá nemoc s pacienty urologického oddělení olomoucké nemocnice na podporu prevence rakoviny prostaty. Nemoci, která se ho osobně dotýkala.

Myslím si, že umění není pro efekt a není proto, abychom okouzlovali, ale abychom něčeho dosáhli ke zlepšení mezilidských vztahů.
Jindřich Štreit

Jeho fotografie se dostaly i do sbírek světových galerií, například Muzea moderního umění v New Yorku. Pro mnohé své kolegy je vzorem, budoucí fotografickou generaci učí na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě.

Jeho tvorbu shrnuje do konce října výstava v Muzeu umění v Olomouci. Zahrnuje jeho (ne)známé fotografie z let 1978 až 1989. V úterý zahájil autor v olomouckém Vlastivědném muzeu i putovní výstavu zaměřenou na podporu dětí s mozkovou obrnou. „Také jsem uvedl do života své dvě nové knihy. Kniha Kde domov můj pojednává o lidech bez domova a druhá se jmenuje Prozřetelnost boží,“ doplnil Štreit. Věnována je kostelu v Šenově.

Jindřich Štreit slaví sedmdesátiny (zdroj: ČT24)