Kdysi vysmívaný samouk, malíř Henri Rousseau, se stal hitem desetiletí pařížského Musée d'Orsay. Navzdory úbytku turistů se na díla francouzského výtvarníka přelomu 19. a 20. století přišlo podívat bezmála půl milionu lidí. Výstavu uvidí také návštěvníci Národní galerie v Praze, kam bude na podzim převezena.
Henri Rousseau v Paříži „proclil“ půl milionu lidí. Chystá se do Prahy
V Paříži byla výstava zahájena v březnu a skončila v neděli 24. března. Henri Rousseau byl výběrčím mýtného, toto povolání mu také vyneslo přezdívku Celník. Maloval zásadně až po práci.
„Nebyl akademický malíř, byl samouk. Začal malovat až ve svých čtyřiceti letech, kritici i veřejnost ho dodnes proto nazývají nedělním malířem,“ připomněla kurátorka pařížského muzea Beatrice Avanziová.
Rousseau neuměl nakreslit chodidla ani prsty na rukou. Pro svůj zdánlivě dětský styl byl tehdejšími kritiky zařazován mezi podřadné umělce. Na své nejslavnější dílo čekal téměř do konce svého života. „Sen namaloval v roce 1910, tedy v roce své smrti. Na tento obraz umístil skutečnou ženu, která sedí na pohovce Ludvík Filip uprostřed bujné džungle,“ upřesnila kurátorka.
Právě džungle a exotické motivy byly Rousseauovým nejčastějším námětem, obdivoval ho za ně Pablo Picasso nebo Guillaume Apollinaire. Přestože Rousseau nikdy neopustil Francii, ve skutečnosti se inspiroval při procházkách v botanických zahradách a tehdy populárními obrazy divokých zvířat.
Jeho snové krajiny od září uvidí i návštěvníci pražské Národní galerie pod názvem Celníkův ztracený ráj. Výběr z pařížské výstavy v Paláci Kinských doplní díla českých umělců, které doloží vliv Rousseaua na tuzemskou výtvarnou scénu.