Šelma, nebo králík? Jak (ne)domestikovat muže ukazuje Teorie tygra

Do kin jde komedie Teorie tygra (zdroj: ČT24)

Muži tu nejsou od toho, aby přemýšleli. Ostatně ani netuší, proč na světě jsou, domnívají se některé ženy a svým protějškům jsou víc než ochotny ukázat tu „správnou cestu“. Veterinář Jiří Bartoška se rozhodne z područí své chotě Elišky Balzerové vymanit, i kdyby měl předstírat bláznovství. Komedie Radka Bajgara Teorie tygra dokazuje, že i zdánlivě nadobro ochočení muži mohou zdivočet.

Dělají to v dobré víře, že samy vědí líp, co ten druhý potřebuje. Nerespektují přitom ale jeho přání ani potřeby - taková je rodová linie žen v Teorii tygra. Babička Iva Janžurová rozhodovala o životě i stáří manžela a do stejného tajemství zasvětila dceru Elišku Balzerovou, která rodinnou tradici předala Táně Vilhelmové. Všechny ve své domácnosti kralují pevnou rukou do té doby, než Jiří Bartoška „prozře“ a napadne jej netradiční způsob, jak získat zpět vládu nad svým životem.

Čím víc svobody, tím větší prostor k revoltě!

„Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi,“ popisují tvůrci. 

 Filmaři však divákovi nepodsouvají pouze jasně vyhraněné archetypy a už vůbec se nesnaží vnutit myšlenku, že všechny ženy jsou rozené generálky a všichni muži otloukánci, kteří se s tím spokojí. V partnerském mišmaši se daří rozumně a nenásilně fungovat Jakubu Kohákovi s Pavlou Beretovou. Manželský pár v jejich podání je uvolněný, láskyplný a založený na důvěře. 

Ženy si berou tygra, aby z něj postupem času udělaly králíka, kterému se nasype trochu toho krmiva, ale hned se mu zavřou vrátka, aby ho náhodou nenapadlo hrát si mimo králikárnu na tygra. A o tom se snažíme vyprávět náš film.
Jiří Bartoška

Režisér Bajgar natočil celovečerní film v koprodukci s Českou televizí. Nejde přitom o jejich první spolupráci. Tou byl seriál o vodnících Neviditelní z roku 2014. V tom, proč ženy i muži mění své partnery, má jasno: „Asi si myslí, že tím zmenšují riziko, že jim ten druhý uteče. Prostě strach z opuštění. Tygr loví, drápe, občas prostě zdrhne. Králík se dá zavřít do kotce, krmit a hlídat. A vlastně ho už ani není potřeba hlídat, protože králík nezdrhá, nanejvýš někam zabloudí.“

Kam až zabloudí Jiří Baroška, je možné zjistit v kinech od 31. března.  

Načítání...