Hraje se Okresní přebor – Poslední zápas Pepika Hnátka

„Tak si to zopakujeme. Na žádnej ťukes nemáte, jste dřeváci, a proto taky hrajete vokres. A taky nejste žádný baletky - a já vás chci vidět jezdit po prdeli! Ale třeba na to přece jen máte, tak makejte, kousněte se, hecněte se a postupte letos do kraje! Jenom mi neříkejte, ať tu nedělám negativní atmosféru, protože tu já dělám celej život. Spíš mi řekněte, jestli je tu mezi vámi někdo, kdo mě snad nechce za trenéra…“

Znáte nějaký film o kopané? Na to, že je fotbal světově nejpopulárnější hra, jich zase není tolik. Ale rozhodně je nelze přehlédnout. Filmy o fotbalu tu totiž byly, jsou a budou jako hold a pocta těm, kteří se zběsile a s ohněm v srdci honí za koženou merunou, ať už je ženou nabuzené kotle Nou Campu, Wembley, San Sira či Maracanã, nebo hrstka příznivců Slavoje Houslice, co si odskočila z hospody na derby s Kostomlaty, přestože ví, že dostanou zase klepec a s bůrem se smutně vrátí do lokálu narazit další sud.

A tak ti, kterým už nestačí pouze stadiony, se mohou čas od času na svůj milovaný i nenáviděný fotbal zajít podívat i do kina. Třeba na to, jak se neznámý talent Mexičan Santiago v trilogii Góóól! prokopal až do Newcastle United a odtud přes Barcelonu až do nároďáku a finále mistrovství světa, jak si Sylvester Stalone zahrál ve válečném mači Vítězství v mužstvu zajateckého tábora s Pelém a Bobby Moorem (a dokonce chytil penaltu), Michael Sheen vyhořel jako trenér v Proklatém klubu Leeds United a holky si to rozdaly v dívčí fotbalové kreaci Blafuj jako Beckham nebo Supernáhradník. Filmy o fotbalu vznikají v Íránu (Offside) i Asii (Shaolin Soccer) – a na filmové plátno se samozřejmě probojovala i chytrá „česká ulička“.

Již v roce 1931 se zrodili Innemannovi legendární a dodnes (nejen pamětníky) oslovující Muži v offsidu, vedeni Hugo Hassem alias Richardem Načeradcem, a o pár let později (s ambicemi na finále světového poháru) nastoupila ke svému vítěznému tažení slavná Klapzubova jedenáctka, vedená tátou Theodorem Pištěkem a jištěná mámou Antonií Nedošínskou. A tak bylo jen otázkou času, kdy někdo jako scenárista, režisér a fotbalista Ostrovanu Zadní Třebáň Jan Prušinovský přijde s nápadem natočit opus o tom, jak se dnes žije českým fotbalistům okopávajícím se ve vesnickém přeboru, kam televizní kamery pro přímé přenosy již nedohlédnou.

Tak vznikl šestnáctidílný televizní seriál Okresní přebor, Slavoj Houslice začal svojí popularitou válcovat etablované prvoligové mančafty a raketově vytvořil takový fanklub, že bylo jasné jako facka za červenou kartu, že se ještě pojede dál. Okresní přebor se v televizní zábavě totiž stal brutální a osvěžující protiváhou k sentimentálně vypatlaným telenovelám, které hladce převálcoval jen tím, že byl autentický a přirozený, chlapi tu mluví na rovinu, jak jim fotbalové huby narostly, a gagy jsou srozumitelné a razantní jako šlapák.

  • Okresní přebor / Ondřej Vetchý zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342689.jpg
  • Okresní přebor / Jaku Kohák a Ladislav Hampl zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342677.jpg
  • Okresní přebor / Leoš Noha, Pavla Beretová zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342679.jpg
  • Okresní přebor / Miroslav Krobot zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342667.jpg
  • Okresní přebor / Leoš Noha zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342664.jpg
  • Okresní přebor / Norbert Lichý zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342686.jpg

Navíc se v téhle partě zrcadlí spousta z těch tisíců amatérských fotbalistů, vyztužených ortézami a odhodláním dokopat se k vítězství, kteří v sezoně každý týden vybíhají na venkovská hřiště, aby se předvedli před svými fandy (kteří jim to pak spočítají v hospodě) a klubovými bafuňáři (jež před klubovnou počítají, kolik by to vyneslo, kdyby to teoreticky pustili). Tihle všichni se tu tak nějak našli a pro ně především bylo třeba po závěrečném dílu seriálu znovu navléct kopačky.

Zatáhnout to po křídle a máznout do šibenice

Prostě zahrát to ještě znovu. To předpokládalo několik základních rozhodnutí. Rozhoupat se k pokračování úspěšného seriálu (do čehož se tvůrcům příliš nechtělo), nebo natočit celovečerák? Koncipovat případný film jako koláž úsměvných historek z kroniky Slavoje Houslice, nebo ho opřít o samostatný nosný příběh s ústředním hrdinou – a pakliže ano, kde takového nového hrdinu schrastit, když všichni, co jsou na soupisce, jsou už pěkně provaření a předem víme, co od nich můžeme čekat?

Zdá se, že se režisérovi a scenáristovi Janu Prušinovskému podařilo nalézt správné odpovědi, a již z titulku je patrné, že tenhle film bude mít svůj samostatný, původní příběh, který není jen zmutovaným slepencem z již natočeného, neboť se odehrává v době těsně před začátkem seriálu (což z něj činí to, čemu se říká prequel). A jeho hrdina? Ten byl přece celou dobu seriálové euforie vlastně s námi, přestože jsme ho na obrazovce ani nezahlédli.

Je to fotbalový fanatik, bytostný sparťan a drsný trenér Pepik Hnátek, který jde s buldočím odhodláním za svým snem, dostrkat Slavoj Houslice do kraje. Miroslav Krobot mu vdechl charakter jednoduchého chlapa, který nikdy neuhne, protože ví, co chce, ujíždí na fotbalu a podstatu tohohle řemesla vysvětluje snaživému přisírači Luňákovi svým osobitě přímočarým způsobem: „Jako trenér už nebudeš moct lízt někomu do prdele. Budeš sám za sebe! Máš na to?“

Je to silná a pravdivá figura (jak to ostatně u Krobotových postav bývá obvyklé), jejíž život v tomto příběhu kulminuje. Dovedl kluky tak daleko, jak to bylo možné, nakládal jim tolik, jako by hráli bundesligu, a když se zmohli na vlažný odpor, neváhal na ně vzít i vzduchovku. A ve chvíli, kdy už měl pocit, že je tahle parta zralá na postup, zemřel, jako by tím chtěl dát najevo, že víc jim už nabídnout nemůže. Bez Krobotovy zaťaté postavy by tenhle Okresní přebor byl jen vlažná bramboračka, to on (proti jejich vůli) stmeluje tým i děj, a jakkoli může na někoho působit jako fotbalový úchyl, je to právě on, kdo tvrdí autenticitu a věrohodnost, a všichni cítí, že jenom on může pronášet vražedné existenciální soudy typu:

„Talent máš – koule nemáš!“

Režisér a scenárista Jan Prušinovský se do světa nejnižších fotbalových soutěží vydal tak trochu ve stopách Karla Kachyni (Kožené slunce) a evidentně si tu dál lebedí na své milované parketě (a to je dobře, protože něco z jeho elánu a radosti má šanci přejít i na nás). Při výběru Krobota, který s touhle fotbalovou partou bytostně splynul (přestože do ní vlastně naskočil až nyní), měl šťastnou ruku a v zásadě nezměnil vítěznou seriálovou sestavu týmu.

  • Okresní přebor / Jaroslava Pokorná, Miroslav Krobot zdroj: Bontonfilm
  • Okresní přebor / Jan Hartl a Miroslav Krobot zdroj: Bontonfilm

Tohle osvědčené trenérské pravidlo se mu vyplatilo, protože mančaft, v čele se snaživou „podržtaškou“ kapitánem Luňákem (Ondřej Vetchý), talentovaným hnípákem Kuželem (David Novotný) a čapákem brankářem Kájou (Jakub Kohák, který se tentokrát do režie nemontoval), šlape jako opravdu sehraný tým. A slušně to odsejpá i nezvykle civilnímu Luďku Sobotovi, který tu není za tradičního blbouna, co se nedokáže vymáčknout, a tahle nová poloha mu hodně sluší. Okresní přebor pochopitelně kopou chlapi, takže nepřekvapí, že ženské tu v druhém plánu spíše jen posedávají na lavičce náhradníků.

Celovečerák je samozřejmě jiná váhová kategorie nežli dvaadvacetiminutová epizoda televizního seriálu, kde nemáte tolik času, abyste se začali nudit, a ve které si v zásadě vystačíte s jednou dobře odvyprávěnou „anekdotou“, a tudíž nepotřebujete tolik rozvinutý příběh. Pro naplnění dlouhometrážní stopáže si tu Prušinovský proto tak trochu vypomáhá motivem kolony světských, které místní svérázný semafor na železničním přejezdu vlastně zahnal až k místnímu fotbalovému hřišti – a tak trochu je to jako výpomoc z nouze také vidět. Neboť silný ústřední příběh, k němuž by se děj upínal, z něhož by vycházel a dokázal pokrýt celou stopáž, tu vlastně není, nebudeme-li za něj vydávat Hnátkovu osudovou cestu do posledního finále.

  • Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342669.jpg
  • Okresní přebor / Miroslav Krobot, Leoš Noha, Lukáš Langmajer zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342668.jpg
  • Okresní přebor / Miroslav Krobot zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342670.jpg
  • Okresní přebor / Ondřej Vetchý zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342672.jpg
  • Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342692.jpg
  • Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342693.jpg
  • Okresní přebor / Miroslav Krobot, Luděk Sobota zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3427/342694.jpg

Víme, že hrdina zemře…

… což se v komediích (k nimž je Okresní přebor zařazován, jakkoli má i tóny černé a cynické) opravdu nestává často. A přestože to většina z nás ví vlastně dopředu, není nám z toho primárně smutno, ale držíme mu palce, aby se pro transplantaci, která ho čeká, někde našlo železné sparťanské srdce, a on dál vichřil kluky a ždímal tým, který nakonec ten kraj udělá. A to je dobře, že po něm nezbude smutek, ale naděje, kterou do nich napral a s níž budou hrát, až on tu už nebude.

Na Premier League se dnes můžete dívat pravidelně v televizi – ale Okresní přebor, to je jiné kafe, které se jinde nepodává! V pohodě ho ale do sebe dokážou kopnout i ti, kteří se s míčem nikdy nesetkali a na fotbale nikdy nebyli. S panákem rumu a hustým lógrem to ale není pití pro fajnovky. Když do tebe zajedou, že nemůžeš chodit, řekne ti Hnátek něco v tom smyslu: „Tak běhej! Když nejde o život, jde o hovno. A fotbal je víc než život. Fotbal je nejvíc! Vidím, že si o tom ale pořád myslíte svý, tak já jdu radši pryč.“ A pak odešel…

OKRESNÍ PŘEBOR – POSLEDNÍ ZÁPAS PEPIKA HNÁTKA. ČR 2012, 104 min., od 12 let, 3 kopie + 2D. Scénář a režie: Jan Prušinovský. Kamera: Petr Bednář. Hudba: Vratislav Kydlíček, Jan Muchow. Hrají: Miroslav Krobot (Pepik Hnátek), Ondřej Vetchý (Jirka Luňák), Luděk Sobota (Václav Orel), David Novotný (Jarda Kužel), Leoš Noha (Adolf Větvička), Kája Ženíšek (Jakub Kohák), Ludvík Hovorka (Pavel Kikinčuk), Míra (Norbert Lichý), Krhavý (Jan Hartl). V kinech od 29. března 2012.